Adolescentii stau 3 ore online. Socializare, filme si spatiu de invatare (50%)
Marti, 17 Mai 2016

Adolescentii stau 3 ore online. Socializare, filme si spatiu de invatare (50%)

sursa: SNSPA, Scoala de Valori

adplayers. info

Școala de Valori si Departamentul de Sociologie din cadrul Facultatii de Știinte Politice, SNSPA, au realizat doua cercetari sociologice in randul elevilor de liceu (prima realizata la nivel national, cealalta la nivelul orasului Bucuresti) cu scopul de a identifica practicile de consum cultural, de invatare si socializare in contextul utilizarii tot mai intense a noilor tehnologii digitale.

3 ore online: retelele de socializare, filme, seriale si documentare dar si spatiu de invatare

Rezultatele studiului au aratat faptul ca cel mai utilizat mijloc de comunicare in masa de catre adolescentii din Romania este internetul. Peste 83% dintre acestia il utilizeaza zilnic, in timp ce 14,3% utilizeaza internetul de mai multe ori pe saptamana. Doar 0,1% dintre respondenti declara ca nu au acces la internet, ceea ce inseamna ca rata de penetrare a internetului in randul elevilor de  liceu din Romania, care studiaza in mediul urban, indiferent de zona din care provin acestia, este aproape 100%.

In ciuda faptului ca stau mult pe „net”, peste 90% dintre adolescenti spun ca prefera comunicarea directa, fata-in-fata cu prietenii. Totusi, cea mai mare parte a liceenilor din Romania utilizeaza retele de socializare (indeosebi Facebook), pentru a tine legatura cu prietenii, a urmari diverse pagini si a se mentine la curent cu evenimentele care au loc in proximitatea lor. Acestia petrec peste 3 ore in mediul online utilizand retelele de socializare si vizionand filme, seriale sau documentare.

Potrivit rezultatelor cercetarii, aproximativ jumatate dintre adolescenti utilizeaza internetul pentru a consulta materiale folositoare in procesul educational. Resursa online folosita de catre cei mai multi adolescenti din Romania in scopul indeplinirii sarcinilor scolare este reprezentata de site-ul Wikipedia. Aceasta este urmata, la o distanta semnificativa, de catre site-urile specializate unde pot fi gasite referate scolare, YouTube si bibliotecile online.

87,3% vor sa urmeze o facultate. Sociologia, dreptul sau comunicarea - primele.          

Cea mai mare parte a adolescentilor din Romania (87,3%)  doresc sa urmeze o facultate dupa absolvirea liceului. Analizand preferintele acestora cu privire la domeniile in care intentioneaza sa isi urmeze studiile superioare, se poate observa ca pe primul loc in topul preferintelor se plaseaza stiintele sociale, domeniu ce include facultati precum sociologia, dreptul sau comunicarea. Pe locurile urmatoare se regasesc stiintele ingineresti, stiintele medicale, stiintele economice si studiile militare, de informatii, ordine publicasi securitate nationala.

In ceea ce priveste tara in care isi propun sa-si continue studiile, observam ca putin mai mult de jumatate dintre elevii de liceu doresc sa ramana in tara, in timp ce 10,4% intentioneaza sa urmeze o facultate in strainatate. Un sfert dintre respondenti sunt inca indecisi, fie cu privire la locul in care isi vor continua studiile, fie in ceea ce priveste continuarea studiilor.

40% dintre elevi s-au hotarat ce profesie vor urma

Intrebati despre profesia pe care vor sa o urmeze dupa absolvirea studiilor, aproximativ 40% din elevi ne-au marturisit ca s-au hotarat asupra unei profesii pe care o vor urma. In topul preferintelor se afla profesiile din domeniul medical, urmate de profesiile care pot fi incadrate in categoria de muncitori calificati (bucatari, ospatari, barmani, mecanici, electricieni, etc.), profesiile in serviciul public si inginerie.

Obiectiv: cunoasterea adolescentilor

Rezultatele cercetarii au fost prezentate in cadrul evenimentului “Universul adolescentilor 2.0: intre online si offline”, care a avut loc la SNSPA in luna mai 2016. Evenimentul a fost organizat de Scoala de Valori, in parteneriat cu Departamentul de Sociologie din cadrul Facultatii de Știinte Politice, SNSPA.

Școala de Valori  a realizat un studiu cantitativ, la nivel national, pentru a oferi o imagine mai clara asupra  relatiei pe care adolescentii o au cu mediu digital. Cercetarea a identificat modalitatile in care elevii prefera sa studieze si rolul pe care noile tehnologii il au in procesul de invatare. De asemenea, studiul a identificat si planurile de viitor pe care adolescentii din mediul urban din Romania le au cu privire la parcursul lor educational si viitorul lor pe piatamuncii.

Departamentul de Sociologie din cadrul Facultatii de Știinte Politice, SNSPA, a realizat un studiu cantitativ in 4 licee teoretice din Bucuresti (Colegiul National ”I.L. Caragiale”, Colegiul National ”Ion Creanga”, Colegiul National ”Spiru Haret” si Colegiul National ”Mihai Viteazul”), utilizand ancheta pe baza de chestionar auto-administrat.

Scopurile principale ale cercetarii au vizat: identificarea practicilor de utilizare a principalelor instrumente digitale, identificarea autoperceptiei privind nivelul de competenta in utilizarea tehnologiilor digitale, perceptia asupra timpului intre offline si online, identificarea practicilor de petrecere a timpului liber, nivelul de cultura politica in randul elevilor de liceu si perceptia asupra succesului educational.

Obiectivul studiului a fost acela de a oferi o perspectiva asupra masurii in care institutiile formale si non-formale de invatamant sunt adaptate pentru a putea veni in intampinarea nevoilor educationale si comunicationale pe care elevii de liceu le au si pot contribui la sincronizarea pietei fortei de munca si, implicit, aangajatorilor cu nevoile si pregatirea elevilor de liceu, viitori agenti pe aceasta piata.

Cele doua cercetari au fost realizate in perioada mai-iunie 2015, dupa cum urmeaza: studiul realizat de Școala de Valori a folosit ancheta pe baza de chestionar pe un esantion de 1020 respondenti, reprezentativ statistic la nivel national pentru elevii de liceu din mediul urban, din clase de profil teoretic si tehnologic. A doua cercetare, realizata de Departamentul de Sociologie SNSPA, a folosit ancheta pe baza de chestionar auto-administrat, pe un esantion de 365 de elevi din cadrul a 4 licee teoretice din Bucuresti: „I.L. Caragiale”, „Ion Creanga”, „Mihai Viteazul” si „Spiru Haret”.

Scoala de Valori (www.scoaladevalori.ro )este o organizatie non-guvernamentala moderna ce are ca viziune dezvoltarea unei societati bazate pe valori prin educatie inovativa, cu scopul de a creste responsabilitatea personala si controlul fiecaruia asupra alegerilor personale. 

Mai mult in Media, Cercetare, Research


PUBLICITATE: