Eficienta Internetics umbla cam goala de Internet
Duminca, 26 Octombrie 2008

foto: Imagine culeasa de la una din etapele de jurizare Internetics 2008. sursa: Participantii.

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

 

Editia 2008 a festivalului de comunicare online Internetics este una de referinta in evolutia competitiei. Ajunsa la opta editie, intrecerea care isi va premia castigatorii pe 30 octombrie este insa departe de a face ce spune si de a a spune ce face. 

Daca anul trecut, festivalul alinia la start lucrari in sectiunile Web Space (site-uri), Web Promo (campanii promovare) si Web Graphic (design), obiectivul principal in 2008 este premierea eficientei online,  se pare o himera dupa care alearga toata lumea, in timp ce nici specialistii nu stiu cum arata ea pe Internet. Si cu atat mai putin Internetics.

 

Comunicare Digitala versus Festival de publicitate pe Internet

Urmarea imediata a pozitionarii pe eficienta a competitiei se vede cu ochiul liber. „Primul festival de comunicare digitala din Romania”, sau „competitia celor mai bune site-uri si produse digitale” a devenit brusc un festival de publicitate pe Internet. „Suprinzator de mare ponderea lucrarilor inscrise de divizii specializate ale grupurilor de comunicare multinationale: iLeo, MRM Parteners, OgilvyOne, eLowe, etc” noteaza pe blogul sau, Marius Pahomi, unul din oamenii care activeaza in cadrul unei divizii de specialitate de la o agentie de media.

 

Dar sa vedem ce-am mai sacrificat din „Comunicarea pe Internet” pentru „Eficienta Comunicarii pe Internet”. Pentru ca, pana la inscrierea tuturor spoturilor sau proiectelor de comunicare pe care le vedem la televizor care ajung sa fie declinate online nu a mai ramas decat un click: Internetics masoara vizitatori si rate de conversie, dar nu isi pune problemna de unde vin acestea in mediul online.

 

Proiectele dezvoltate si comunicate exclusiv online nu au disparut totusi 100% din competitie. Gasim website-uri care salveaza aparentele, dar inscrise dupa regula „fiecare unde vrea” in categoriile sectiunii de Publishing spre exemplu: „Sectiunea Publishing este extrem de slaba: foarte putine lucrari si in general foarte slabe. De asemenea, foarte putine inscrieri si la Servicii”, mai gasim cu Google pe blog la Pahomi, intr-o nota publicata in cursul lunii septembrie. Tot de la el aflam ca Ninespices, Green Pixel, X3 Studios, Arond, 2Fresh Design, Kondiment, ADgency, Sanoma Hearst, Romnet, Senior interactive n-au mai calcat in acest an pragul festivalului.

 

Cine stie ce este eficienta pe Internet?

Eficienta online a fost atat de bine inteleasa de cei care ar fi trebuit sa aduca inscrieri la Internetics, incat se poate vedea cu ochiul liber evolutia numarului de lucrari pe care le puteti gasi pe site-ul competitiei si care se apropie de numarul de membri in juriu, persoane respectabile dealtfel in mediul online sau in industria de marketing si comunicare. Anul acesta juriul Internetics numara peste 40 de oameni, in vreme ce tabla finala a inscrierilor este de aproximativ 3-4 ori mai mare. 

Din pacate o  struto-camila intre o competitite digitala si una de eficienta, Internetics nu reuseste sa fie nici cal nici magar. Editia 2008 a pierdut din relevanta atat pe proiecte de publishing pe un Internet romanesc destul de generos in ultimul an, dar si campanii de comunicare online, o piata deloc neglijabila de aproape 20 milioane de euro.

 

„Nestiind” probabil ce inseamna eficienta pe Internet, doi oameni de internet pun in discutie si eficienta masurata la Internetics: „Sunt curios cum premiaza Internetics eficienta pe Internet … cred ca anterior de a o premia trebuie sa o defineasca”, se intreaba Pahomi, iar Bogdana B se pare ca nici ea nu are habar de acest termen si se alatura intrebarii: „Marius, problema cu eficienta chiar o discutasem recent. Daca stii de ceva initiative pentru a defini mai clar ce inseamna asta, let me know. Ar fi foarte interesant de facut un best practices and results”.

 

Vedem astfel cum aprecierea eficientei online - pozitionarea Internetics din acest an-  devine motiv de dezbatere a doi practicieni care se intreaba cine este autoritatea care stabileste criteriile de eficienta la Internetics, desi amandoi imi imaginez ca raporteaza eficienta online in munca lor pe online. „Bogdana: nu stiu cine ar putea fi “autoritatea” care sa reglementeze ce inseamna eficienta in online”, ii spune Bogdanei, Marius Pahomi. „ Evident este ca daca fiecare intelege prin eficienta ce vrea sau nimic o sa iasa un fiasco … Cred ca inainte de a face o astfel de judecata de valoare trebuie sa ajungem la un limbaj comun”.

 

Daca cei doi oameni de internet au semne de intrebare, pentru Internetics se pare ca totul este limpede, cristal. Festivalul stie exact cu ce se mananca eficienta, iar premiile din acest an ne vor da rezultatul masurarii in mediul online. Astfel, daca va uitati cu atentie la Participantii Competitiei, numai la sectiunea Publishing Internetics 2008 ar putea acorda, daca nu gresesc, 10 premii de eficienta pentru website-uri de Arta si cultura, Divertisment si timp liber, Educatie si invatamant, Lifestyle, Sanatate, Sport, Stiinta si tehnologie, Stiri, Altele. Vom vedea si cum s-a jurizat eficienta site-urilor, dar le va premia.

 

Eficienta Internetics, certata cu cea de la Effie

Dar ce este eficienta la Internetics? Nicaieri nu se pomeneste de resurse sau investitii intr-un proiect pe Internet asa cum se intampla la Effie. Stim doar ca 50% din nota finala ar trebui sa fie ponderea eficientei. Daca este mult sau putin, nu stim, dar uitati-va mai jos si luati aminte ce inseamna sa ai un website eficient, desi cred ca dreptatea eficientei online umbla cu capul cam spart la Internetics 2008.

 

De ce spun asta? Festivalul nu ia in calcul „dopajul” de media al sportivilor aliniati la start. De unde vin vizitatorii, este o problema secundara. Conteaza doar evolutia numarului de vizitatori si rata de conversie, probabil singurele intrebari la care raspunde eficienta pe Internet, nefiind interesata si daca in spatele unui proiect este si o mega campanie in media Tv, Presa Scrisa, Outdoor sau Radio. Ce sa mai vorbim de alte categorii de site-uri si tipuri de continut?

 

Pentru eficienta pe Internet, se cauta asadar:

// evolutia vizitatorilor unici pe parcursul ultimului an

// rata de conversie a vizitatorilor in abonati / clienti / membri (daca este cazul)

// frecventa accesarii site-ului de catre abonati / clienti / membri

// numar citari / preluari

// vizitatori directi

// numar pagini vazute de vizitatori

 

Nu serios, Moncher? Proiecte online "premiate" deja cu milioane de euro in campanii de publicitate la Pro Tv, Antena1 sau Prima Tv vor fi marile premiate si cu trofee Internetics, in vreme ce portaluri nepromovate sau proiecte facute de 2-3 oameni au fluierat deja in biserica? Cam trist. Si daca tot am ajuns la loc de spovedanie, sa ne spuna organizatorii cum face preasfintia sa Internetics cu marile site-uri care preacurvesc cu filme de mare angajament sexual explicit?

 

FunGifts si Luxury Flowers
Surprizele privind structura inscrierilor la Internetics sunt numeroase. De pilda, la sectiunea servicii numarul de inscrieri ajunge pe alocuri o intrecere de eficienta cu 2-3 site-uri in categorii de concurs facute parca special pentru intrarile respective. Astfel, pe langa o categorie corecta - ecommerce IT&C, sectiunea Servicii ne dezvaluie marea categorie de eficienta "Ecommerce Cadouri & Flori", dupa care Internetul romanesc este cam pustiu pentru ca mai exista doar "Altele". 

Asadar avem categoria Gift (in traducere), unde Fun Gift s-a inscris si in acest an (pentru a cata oara) ca sa-i administreze o corectie neobrazatului Floridelux, care ar vrea si el un premiu - cele doua inscrieri fiind si singurele in categorie. Nu ne ramane decat sa vedem cum Fungift mai castiga un trofeu si Internetics 2009 luptandu-se intr-o categorie denumita daca se poate "Fungifts", iar Flori de lux se va inscrie si el cu sanse reale la un trofeu in categoria „Luxury Flowers”.

 

La ce-a de-a treia sectiune, "Publicitate si Comunicare", Internetics este cu siguranta castigatorul marelui premiu al Academiei Romane "George Pruteanu" (fie-i tarana usoara), pentru implementarea "romenglezei" pe Internet. Felicitari organizatorilor de la Millenium Communications! Sectiunile de aici implica doar site-uri si campanii in categorii denumite "FMCG" si "non FMCG" (Fast Moving Consumer Goods, n.r., produse de larg consum, mare rulaj). Si pentru ca nu suntem la vreun festival de creativitate, organizatorii mai trag la indigo si categoriile "FMCG /Food" si "nonFood". Te si intrebi daca nu cumva ne va fi dat sa vedem la Gala si categoria "Non FMCG / Non Food" sau "nonFMCG / nonservices".

 

Cireasa de pe tort, si o alta curiozitate a competitiei despre care vorbim este ca, spre deosebire de alte festivaluri, in care etapa finala de jurizare are loc in ziua Galei de premiere sau cel mult stiu doar castigatorii daca au castigat sau nu, la Internetics si in acest an jurizarea s-a incheiat inainte cu o saptamana inainte de anuntarea castigatorilor. Iar organizatorii n-au inteles nimic atunci cand la editia de anul trecut AdPlayers a publicat castigatorii chiar inaintea Galei de Premiere, desi ii stia de o saptamana. 

Prin urmare, si in acest an jumatate din sala va muri de emotie nestiind castigatorii, in vreme ce jumatatea cealalta isi pregateste deja discursul de premiere. Ori, daca tot se dorea o Gala de Premiere cu emotii, frumos ar fi fost ca si la Internetics etapa finala de jurizare sa aiba loc pe 30 octombrie si nu pe 22, saptamana trecuta. Este adevarat ca nu suntem mandri cu ce face AdPlayers atunci cand spune cum se intampla astfel de festivaluri in lumea civilizata, dar, spuneti voi: este frumos ce face Internetics, care stie castigatorii cu o saptamana inainte si cica ii tine secret 7 zile?? 

Eu, unu, nu cred. Chiar nu a gasit nimeni pe Google si castigatorii Internetics 2008 inainte de Gala ca sa-si pregateasca toata lumea discursul de pe scena.

Alte opinii cu ce v-a placut sau nu la Internetics, ori cat de mult ne-am inselat in cele de mai sus, sunt binevenite la "zero sapte doi patru. zero opt noua. trei trei trei", sau pe adresa de email de mai jos:


PUBLICITATE: