Culisele Effie. Descalificarea si schimbarea categoriei.
Joi, 03 Iunie 2010
 (AdPlayers, Iulian Toma)

Peste 80 de membri care fac parte din juriul festivalului Effie Awards Romania 2010 vor judeca in doua etape cele 48 de cazuri inscrise la editia din acest an. Sedintele de jurizare sunt programate pentru marti, 8 iunie, iar Gala de premiere a editiei din acest an va avea loc joi, 10 iunie.

Pana atunci, AdPlayers a stat de vorba pe acest subiect cu Sorin Psatta, Integrated Communication Director, Graffiti BBDO Romania si membru in Comitetul de Organizare Effie 2010, pentru a va dezvalui cateva lucruri mai mult sau mai putin stiute din culisele festivalului.

Competitia care incinge spiritele in fiecare an pentru raspunsuri la intrebarea „oglinda, oglinjoara care sunt cele mai eficiente campanii din tara”, are inca multe secrete de dezvaluit celor care au fost departe de masa juriului.

Cand aproape 100 dintre cei mai valorosi oameni ai marketingului si comunicarii autohtone sunt asteptati sa-si dea verdictul in privinta celor mai eficiente campanii, lucrurile nu sunt deloc simple. Etapele desfasurarii festivalului urmeaza reguli scrise de American Marketing Asociation (AMA) New York. Totul, incepand de la stabilirea Comitetului de Organizare, pana la modul de jurizare sau detaliile privind inscrierea cazurilor sunt obligatorii si impuse de regulamentul Effie sub licenta internationala de la AMA New York.

„Comitetul de organizare”. Sau cine face juriul
Propus in general intr-o sedinta la sfarsitul unui an, pentru anul urmator, Comitetul de Organizare al festivalului este votat intr-o adunare generala IAA – UAPR, cele doua foruri organizatoare ale intrecerii, iar tot in sedinta in care se fac propuneri de membri se si voteaza.

In acest an comitetul are in componenta 9 membri, din care 3 membri din randul investitorilor in comunicare (Narcis Horhoianu - P&G care este si presedintele comitetului, Sorin Blaga - Rompetrol si Elena Seban - Friesland ), 5 de la agentii (Oana Cociasu - Lowe, Andi Lita - Ogilvy, Sorin Psatta - Graffiti BBDO, Radu Florescu - Saatchi & Saatchi, Sagit Tzur Lahav - McCan Erickson), si directorul general IAA - Victor Dobre. 

„Comitetul de organizare ales are ca principala obligatie sa creeze conditiile desfasurarii competitiei, incepand de la alcatuirea juriului si panelurilor de jurizare pe categorii, si pana la descalificarea unor eventuale cazuri care nu respecta regulamentul AMA”, explica Sorin Psatta.

Dupa ce se incheie ultimul termen de inscriere al unei editii, organizatorii comunica numarul de intrari in festival. Asa cum AdPlayers a mai scris in aceste zile, daca anul trecut erau 71 de intrari, iar in urma cu doi ani un numar de 90 cazuri inscrise, Effie Awards Romania 2010 a ajuns la 48. Motivate inclusiv de conditiile economice din ultima vreme, intrecerea din acest an trage line sub un numar de campanii inscrise in scadere cu 30% comparativ cu anul precedent.

„Comitetul are sarcina sa creeze conditiile unei editii de succes, dar nu poate creste numarul de inscrieri. O editie cu 48 de inscrieri poate fi de mai mica anvergura decat una de 100 de inscrieri, dar numarul de cazuri sau campanii trimise la Effie nu este controlat de organizatori, ci de conditiile pietei. Este bine stiut ca unele erau conditiile si campaniile anului 2008, si altele sunt conditiile pentru editia Effie Awards 2010”, adauga oficialul festivalului de la Graffiti BBDO Romania.

Cand si cine te descalifica?
„La scurt timp dupa finalizarea inscrierilor, uneori chiar a doua zi dupa incheierea acestora, comitetul de organizare se intruneste si certifica validitatea inscrierilor”, spune Sorin Psatta. „Cu alte cuvinte, Comitetul verifica daca intrarile in festival corespund cu standardele impuse de regulamentul Effie de la American Marketing Association New York”. 

Altfel, cel care a inscris un caz il poate asteapta ce e mai rau. Descalificarea. Experienta inscrierilor de pana in prezent a generat cel putin 10 motive de descalificare, poate nu va vine sa credeti – incepand de la fonturile folosite pentru descrierea cazului, pana la unde si cat ai voie sa scrii in cele maxim 5 pagini, cate sunt impuse de regulamentul intrecerii.

Asadar, daca ai scris cel mai frumos caz, dar ai completat formularele in locuri unde nu trebuia sa scrii nimic, sau ai scris mai mult decat trebuia, ori te-ai intins pe 6 pagini si nu 5, atunci ai mari sanse sa iti iei adio de la eficienta: Esti descalificat.

Exista si o alinare. Daca pentru numarul de cazuri inscrise la Effie se genereaza un comunicat de presa, descalificarile nu sunt publice. Inscrierile care au fost scoase in afara festivalului sunt comunicate doar celor in cauza. Altfel spus, concurentii nu sunt condamnati in public ca nu au inscris bine un caz in competitie.

Schimbarea cazului in alta categorie de concurs
„Tot Comitetul de Organizare are dreptul de a avea decizia finala privind categoria scrisa pe brief si de a decide daca este categoria corecta”, precizeaza Sorin Psatta. „Din fericire, in 99% din cazul, categoria propusa de compania care a facut inscrierea este si cea in care ramane in final pentru jurizare”.

Exista insa si situatii mai rare cand, analizand campania, comitetul poate sa ia decizia ca aceasta sa fie schimbata intr-o alta categorie, considerata mai potrivita cazului inscris. Asadar, daca in 2009 Ogilvy a atras atentia despre schimbarea categoriei unei lucrari, decizia finala in privinta acestei mutari a avut-o doar Comitetul de Organizare Effie de anul trecut (2009).

Ramaneti pe AdPlayers. Marti, 8 iunie, se jurizeaza editia din acest an. Pana atunci veti afla maine si cum dar mai ales cine jurizeaza, intr-o serie de articole special creata pentru competitia din acest an. Effie Awards Romania 2010.

Comitetul de Organizare Effie, editia 2010:

Narcis Horhoianu - Marketing Director P&G Balkans - President of The Effie Committee 2010

Oana Cociasu - Managing Director, Lowe & Partners

Sorin Blaga - Group Director Marketing and Communication, Rompetrol

Andy Lita - Business Unit Director, Ogilvy & Mather

Sorin Psatta - Integrated Communication Director, Graffiti BBDO Romania

Radu Florescu - CEO, Saatchi & Saatchi

Elena Serban - Marketing Manager, Friesland Campina

Sagit Tzur Lahav - Chief Operating Officer, McCann-Erickson

Victor Dobre - Executive Director, IAA Romania


PUBLICITATE: