Au facut intr-un an ceea ce lui Sarbu, Psatta si Vartosu le-a luat o viata. Excelentele sale Smiley si Bartos.
IAA
Joi, 27 Februarie 2014
 
sursa foto: paginademedia.ro

adplayers. Iulian Toma

Ce au Smiley si Bartos pe care-i vad mai degraba oameni de televiziune, nicidecum actori ai excelentei in advertising? Va rog sa ma iertati, dar apreciez mai tare modul cum au jucat “Niste tarani” sau Dorel in spoturile publicitare. Ei merita mai multa recunostinta decat un show-man consacrat de televiziune intr-o comedie de spot. Niste tarani sau Dorel sunt originali. Bartos si Smiley n-au facut decat sa adune un rating de simpatie acumulat intr-un show TV.

N-am fost la editia 2014 a Premiilor de Excelenta IAA. Am auzit insa ca pe scena au urcat pe langa nume grele demne de toata isprava si excelentele sale Smiley sau Pavel Bartos. N-am nimic cu Smiley caruia ii admir nu numai piesa “Acasa” dar si aluatul bun printre artistii zilelor noastre. Cat de valoros sa fi fost insa premiul de Excelenta oferit de IAA pentru Adrian Sarbu care a urcat pe scena cu angajatii unei grile sezoniere de televiziune? Numai excelentele lor stiu.

Dar cine sunt eu sa judec excelenta intr-o publicitate plina de spagi si de comisioane “parandarat” in care lumea se mai mira si azi cum a picat pe nepusa masa Ordonanta de Urgenta 25/2013. Aparent o problema minora, rebate-urile lipsite de transparenta au facut ca cel mai ostil guvern pentru publicitate de dupa ’90 incoace sa interzica agentiilor sa cumpere spatiul TV pentru clientii lor.

Consecinta si mai grava a ordonantei este ca toata treaba de media a fost lasata in grija unor si mai excelenti oameni de media. O stiinta de peste 100 de ani in publicitatea altor tari este derulata in excel de juniori de marketing care nu inteleg nici care este diferenta intre GRP si TRP. Despre softuri si cercetari de milioane de euro de a caror cunostinta nu au avut niciodata mai bine sa nu vorbim

Daca unor oameni le-a trebuit 15-20 de ani ca sa urce pe scena aplaudatilor pentru publicitate, iata ca unora nu le-a crapat obrazul de rusine sa urce pe scena oameni cu 2-3 ani de circ in fata camerei de luat vederi. Sa primesti un trofeu la fel de greu ca al lui Adrian Botan, Sorin Psatta sau Mihail Vartosu, cand tu n-ai auzit in viata ta cu ce se ocupa acesti oameni este o senzatie la fel de neplacuta ca aceea de a primi diploma de doctor doar pentru ca ai trecut de examenul de admitere la Medicina.

Din capul locului vreau sa stie lumea ca apreciez initiativa Premiilor de Excelenta IAA pe care o crede una buna. Cel putin pana la proba contrarie. Intr-o lume plina de ifosele si uneori fantomelor de campanii premiate in festivaluri de publicitate, un trofeu al unei asociatii de prestigiu care se cheama International Advertising Association ar fi putut reprezenta gura de aer pentru acei oameni care au facut ceva in publicitate dincolo de ochelarii de cal ai festivalurilor de tot felul care poate ca nu au premiat  tot ce merita cu adevarat.

Nationale sau internationale, de aici sau de aiurea, competitiile comunicarii ar trebui sa fie completate national cu astfel de premii de excelenta care ar trebui sa spele obrazul de rusine a unei industrii care isi uita mereu batranii si aportul lor la dezvoltarea comunicarii. Cu siguranta ca acest aport poate fi adus si de oameni care lucreaza nu neaparat in publicitate.

Intr-o industrie de advertising in care toata lumea apara ratingul, n-am vazut nicio organizatie a publicitatii premiind oameni care apara calitatea unui canal media ce aduce beneficii directe publicitatii cu mult peste ratingul otevist trecator. Pentru ca daca tot vorbim de media, si publicitatea este datoare sa apere continutul unor ziare care apara cu pretul unor operatii pe cord jurnalistii omorati de presiunea anchetelor in care ministri corupti au fost trimisi in puscarii. Asa se salveaza nu ratingul ci credibilitatea intreaga a unei bresle tot mai bantuite de fantoma tabloidizarii.

Sa nu ne mintim ca scopul IAA este premierea marketingului sau a mediei, chiar daca ultimele doua ar merita jumatate din premii. Scopul e ca in spatele unui premiu care vine din partea publicitatii, International Advertising Association sa sublinieze acele merite care conteaza pentru mersul inainte al industriei de publicitate. Excelenta in comunicare trebuie recunoscuta  indiferent daca premiul pleaca spre un om din marketing sau din media, dar nu-i putem urca pe scena pe excelentele lor vedetele entertainmentului, lasand in prapastia uitarii meritele celor care tin ochiul treaz pe o societate care omoara omul si binele lasand in urma o caricatura de viata “excelenta” vazuta de pe o scena oarba sa vada ce se intampla cu adevarat.

Ma bucur pentru oamenii care au facut ceva in publicitate si au urcat pe scena Premiilor de Excelenta IAA pentru  meritele pe care le datoram. Imi este mila de cei care s-au simtit stingheri pe o scena plina de atatea personalitati. Cred ca Premiile de Excelenta IAA ar trebui sa-si faca un pic de curatenie in identitate, in juriu si in onestitatea cu care isi premiaza castigatorii.

Personal cred ca trofeele excelentei ar trebui sa mearga la cine face sau a facut ceva in publicitate indiferent din ce zona vine, nu doar din marketing sau media. Cercetarea de media a ramas nepremiata si este doar un singur exemplu. Auditarea in media ar trebui sa fie la fel de importanta pentru excelenta in publicitate.

Smiley si Pavel Bartos nu pot urca pe aceeasi scena cu Adrian Sarbu, Mihail Vartosu sau Adrian Botan. Dar cine sunt eu sa judec excelenta in advertising? Sa o faca excelentele lor mai marii membri IAA platitori de taxe. Ei ar trebui sa stie pe ce dau banii si daca premiile lor isi merita excelenta in industria comunicarii pentru fiecare caz, nu eu.

Mai mult in Eveniment


PUBLICITATE: