Branzas: CONTRA legiferarii designului
PR
Joi, 13 Iulie 2006

( AdPlayers.ro , Iulian Toma , iulian.toma@adplayers.ro )

Lumea brandingului si a identitatii de produs este confruntata de o buna bucata de vreme cu intrebarea „a fi sau a nu fi” legiferata. Practic, meseria care deschide sau trage obloanele unei companii specializate in identitate si design de produs pare sa aiba nevoie de un fel de carnet de conducere pentru categoria „Designer”, cu tot ce decurge de aici, puncte, amenzi sau, de ce nu, ridicarea permisului de conducere.

Initiativa pare sa apartina unei asociatii de designeri profesionisti din Romania - "Societatea Designerilor Profesionisti din Romania" (SDPR) care, potrivit unor surse din piata, numara aproximativ 40 de membri, in timp ce piata de profil inregistreaza peste 700 de practicieni, apreciaza specialistii din piata. Chiar si asa, intr-o scurta evaluare AdPlayers, numai in industria publicitatii cifra pare modesta, numai daca ar fi sa luam in considerare agentiile de publicitate, agentiile de identitate si design de produs, companiile interactive, tipografii sau companiile specializate in productia publicitara, fara sa punem in calcul contributia adusa pe piata de profil de o meserie liberala careia nu i se poate lua dreptul de a trai. Initiativa legislativa poate fi consultata si pe site-ul SDPR - www.design-r.ro )

Bogdan Branzas, fondator, director de creatie si CEO al Branzas, prima agentie de branding si design infiintata in Romania in 1994, potrivit companiei, si partener exclusiv Interbrand, din 2006, se pronunta CONTRA initiativei legislative.

Branzas: CONTRA legiferarii designului„Am diploma de designer si totusi nu doresc sa ingradesc pe nimeni care nu are (diploma, n.r.) sa exercite aceasta profesie”, spune Bogdan Branzas (foto), absolvent de design al Universitatii de Arte si Design din Cluj, cel care conduce agentia Branzas de peste 12 ani.

"Am luat la cunostinta de proiectul de lege pentru legiferarea activitatii de designer. Timpul nostru al designerilor este scump si scurt, avem mult de lucru si nu ne putem permite sa pierdem vremea cu activitati centraliste si monopoliste.  Cine doreste poate cumpara un Mercedes, cine nu, se va rezuma la o Dacie veche de 20 de ani si asta nu se va intampla datorita unei legi ci doar datorita mecanismelor cererii si ofertei si a bunului renume construit in timp. Cartofii se pun in foc si se scot cu propria mana, e o chestiune elementara de responsabilitate.

Stim ca designul este domeniul la granita dintre arta, tehnologie si stiinta si are in principal o destinatie comerciala. De asemenea, stim ca in aceasta ecuatie marketingul joaca un rol extrem de important in "desenarea" unui ambalaj, a unei identitati, a unui spatiu sau a unui produs. Prin urmare, este un domeniu extrem de divers, de granita, cu aplicatii din cele mai variate si cu o orientare catre inovatie, noutate, ergonomie, utilitate dar si frumos.

„Este absolut "ciudat" sa incerce cineva sa regularizeze profesia de designer la modul propunerii de lege (studii superioare de design, drept de semnatura, stampila, evaluarea calitatii creatiei de catre un oarecare organism, etc) deoarece se pun frane insasi "finalitatii" actului de design: creatie, inovatie, samd. Legea cererii si ofertei este una general valabila inclusiv aici. Daca judecam prin prisma beneficiarului unui proiect de design, acesta trebuie sa fie liber in a-si alege partenerul cu care doreste sa lucreze, pe masura planurilor si obiectivelor sale, a bugetelor de care dispune si a experientei si specializarii designerului sau firmei de design. Este elementar de simplu dar unii sunt obisnuiti sa faca din lucruri simple unele foarte complicate, contrar uneia dintre legile designului.

Filosofic vorbind, designerii fac parte din categoria profesionistilor chemati sa faca viata simpla, usoara si frumoasa oamenilor, cei care au generat proiectul de lege ar trebui sa se gandeasca la asta si sa-si revizuiasca atitudinea fata de una dintre cele mai interesante si utile profesii de pe mapamond, care intamplator (sau nu) e si a lor. Iar titlul de designer il dobandesti nu prin diploma, lege si stampila ci tocmai prin rezultatele care fac viata simpla, usoara si frumoasa oamenilor. Sa nu uitam ca doar ideile vand si se vand, nimic altceva.

Personal, sunt absolvent de design al Universitatii de Arte si Design din Cluj - am diploma de designer si totusi nu doresc sa ingradesc pe nimeni care nu are sa exercite aceasta profesie - conduc Branzas de peste 12 ani, am luat impeuna cu colegii mei de la Branzas cele mai prestigioase premii pentru design din Romania, am contribuit activ la popularizarea si dezvoltarea lui pe baze sanatoase si comerciale, am dezvoltat cererea pentru acest gen de servicii si am convins foarte multe companii romanesti si internationale sa investeasca in design, doar prin creativitatea si profesionalismul echipei de designeri si consultanti pe care o conduc. Doar in acest fel vad si o organizatie (sau oricate) a designerilor, fondata pe baze strict profesionale, impartasirea know-how-ului, setarea unor reguli de lucru, deontologie profesionala, studii asupra situatiei actuale si a viitorului domeniului, schimb de informatii despre clienti rau platnici, asistenta juridica, etc. Efortul breaslei ar trebui sa fie directionat doar catre formarea unei reale piete profesioniste de design prin educarea clientului si in paralel dezvoltarea invatamantului superior de design si in legatura cu piata.

Prin urmare, pozitia mea este ca aceasta lege nu ar trebui sub nici o forma inaintata legislativului."

Sub titlul „AdPlayersForum Branding: Legiferarea activitatii de designer?” , AdPlayers deschide un forum destinat profesionistilor din agentiile de publicitate sau de identitate si design de produs, care isi pot argumenta pozitiile PRO si CONTRA initiativei de legiferare. Pozitiile pot fi trimise pe e-mail, la adresa info@adplayers.ro .


PUBLICITATE: