Sorin Psatta, Graffiti BBDO: 'piata romaneasca este inca populata mai degraba de produse decat de branduri'
Miercuri, 13 Iunie 2007

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

“Rezultatele cercetarii subliniaza faptul ca piata romaneasca este inca populata, din punctul de vedere al consumatorului anului de gratie 2007, mai degraba de produse decat de branduri...”, spune Sorin Psattta, Strategy & Research Director Graffiti BBDO, referindu-se la comportamentul de consum al romanilor, din cadrul unui studiu realizat de BBDO Worldwide la nivel international privind ritualurile si importanta acestora in viata noastra de zi cu zi.

„Venita ca un dus rece, concluzia ar trebui sa indemne pe toti cei – tot mai numerosi – care pretind ca fac „branding” la mai multa consecventa si relevanta in constructiile lor, prea frecvent artificiale si neverosimile”, a mai adaugat strategul de la Graffiti BBDO.

Majoritatea romanilor chestionati nu s-au aratat a fi foarte dezamagiti atunci cand le lipseste un anumit produs. Dimpotriva, pentru foarte multi dintre ei, un produs e un simplu produs (nu o marca, un brand), care poate fi lesne inlocuit.

Spre deosebire de romani, restul populatiilor intervievate au declarat in proportie de 89% ca se bazeaza pe aceleasi branduri in rutina de zi cu zi, si 3 din 4 din respondentii la nivel international se declara dezamagiti si iritati cand acest ritual le este intrerupt.

Familia, in calea marcilor

Desi in general legaturile dintre romani si marci sunt destul de slabe, se pare ca femeile tind sa fie mai fidele in aceasta privinta decat barbatii (lucru care poate fi observat cu precadere la femeile cu varste pana in 36 de ani).

Motivul principal care le face insa pe acestea sa nu mai acorde aceeasi importanta marcilor pe masura ce inainteaza in varsta este rolul crescand pe care familia incepe sa il ocupe in viata lor (majoritatea femeilor intervievate, cu varste de peste 36 de ani, sunt casatorite, au copii si isi dedica o mare parte din timp familiei).

Conform studiului, dupa varsta de 36 de ani, si relatiile barbatilor cu marcile incep sa se mai consolideze, desi in general aceste relatii stau sub semnul inconsecventei.

„Cred ca acesta este factorul esential care ii face pe romani sa nu manifeste o loialitate ridicata fata de marci/ produse: faptul ca acestea sunt inca departe de ceea ce se intampla in spatiul domestic, spatiu foarte important pentru consumatorul autohton”, adauga Sorin Psatta.

„In plus, romanii se dovedesc a fi reticenti si la accesarea mediului online, doar cei cu varste sub 27 de ani acceseaza frecvent Internetul – in concluzie, tind sa respinga sau cel putin sa acorde o mica atentie informatiilor care vin din afara mediului familial”,.

„Ideea este sa privim ritualurile ca fiind o parte importanta din viata consumatorilor, pentru a intelege mai bine cine sunt acestia, cum actioneaza si cum putem integra marcile clientilor nostri in viata lor. De obicei ne uitam la comportamente prin „lentilele” unui brand sau ale unei categorii de branduri. Acest studiu reprezinta un „o lupa”. Nu o alternativa”.

Rutina de dimineata

Potrivit studiului citat de catre Graffiti BBDO, printre activitatile din rutina de dimineata ale romanilor, se remarca la toate categoriile de varsta intervievate ca fiind esentiale spalatul dintilor, dusul, micul dejun, asa cum era si de asteptat.

Romancele: doar jumatate fardate si coafate

50% dintre romancele cu varste intre 18-47 de ani se fardeaza si se coafeaza dimineata, in timp ce 50% dintre barbatii cu varste intre 18-27 de ani si 80% din cei cu varste intre 48-59 de ani considera barbieritul ca fiind un aspect esential.

Pe langa activitatile necesare la fiecare inceput de zi, 60% dintre femei obisnuiesc sa pregateasca micul dejun pentru familie si 40% aleg sa stea de vorba cu membrii acesteia. Cat despre barbati, peste 50% aloca o perioada importanta de timp discutiilor cu familia in prima parte a zilei.

Mail si messenger, la micul dejun

Conform studiului, doar in randul tinerilor se remarca o predilectie pentru accesarea internetului astfel: 90% din cei cu varste sub 18 ani si 33% din cei cu varste intre 18-27 ani isi verifica in fiecare dimineata e-mailul si acceseaza Yahoo Messenger pentru a comunica cu cineva.

Presa scrisa si TV-ul sunt preferate in aceasta perioada a zilei mai mult de catre persoanele mai varstnice, de peste 48 de ani. Spre deosebire de Romania, in Japonia Internetul este accesat intr-un procent foarte ridicat, de 64%, de catre persoanele mai in varsta. 

La masa - acasa!

75% dintre romani mananca acasa cu regularitate, de cel putin 7 ori pe saptamana. Din acestia, aproximativ 60% nu au mancat niciodata singuri, ci impreuna cu familia acasa, spre deosebire de locuitorii Arabiei Saudite care mananca in proportie de 12% in masina, in timp ce 24% dintre indonezieni iau masa la locul de munca.

Despre tinerii romani, studiul spune ca acestia mananca acasa frecvent in proportie de 70%. Romanii frecventeaza restaurantele destul de rar, doar 22% din romani mananca de 1-2 ori la restaurant intr-o saptamana.

Rutina de seara

Seara, 60% din romani si-o petrec tot in mijlocul familiei, fie stand de vorba, fie pur si simplu uitandu-se la televizor impreuna cu membrii familiei. Dintre acestia, 55% sunt tineri cu varste pana in 27 de ani.

Printre activitatile de fiecare seara se numara cele standard, precum dusul, spalatul dintilor si cina, pentru toate categoriile de varsta, precum si accesarea Internetului, dar mai ales la tinerii pana in 18 ani.

Romanii fac sex spontan, chinezii programat

Chestionati referitor la rutina vietii sexuale, aproximativ 80% dintre respondentii cu varste intre 18-35 de ani au declarat ca in general practica sexul spontan, nu fac sex in aceleasi zile ale saptamanii si nici la aceleasi ore, la fel si 60% dintre cei cu varste cuprinse intre 48-59 de ani. La polul opus, chinezii admit ca prefera sa practice sexul „programat”, in proportie de 41%.

Despre produsele folosite, 90% dintre fete si 70% dintre baietii sub 18 ani au declarat ca folosesc aproape aceleasi produse cand se pregatesc dimineata, loialitatea fata de marci scazand proportional cu varsta.

Cei care se simt cei mai dezamagiti cand remarca lipsa unui produs de care au nevoie dimineata sunt tinerii sub 18 ani, in proportie de 90%, in timp ce restul respondentilor se simt cel mult usor iritati in situatii de genul acesta sau chiar deloc deranjati.

Concluziile autorilor:

Contrar aparentelor, cercetarile au scos la iveala faptul ca brandul nu are o importanta foarte mare in viata romanilor, in oricare grupa de varsta (din cele sase studiate) s-ar afla ei.

In primul rand, un element esential in incercarea de a motiva aceasta slaba afectiune ar fi faptul ca romanii nu au, in general, o viata foarte ordonata. Foarte putine din activitatile pe care le efectueaza in timpul unei zile se desfasoara conform unui plan riguros.

Desi atat la inceputul zilei, cat si catre finalul ei majoritatea respecta o anume rutina, ea nu s-ar incadra foarte bine in conceptul de “ritual”. In plus, romanii nu au obiceiul sa stabileasca anumite date pentru a face anumite lucruri (intalnirile cu prietenii sau cu familia). Foarte multe elemente din vietile lor stau sub semnul intamplarii, al spontaneitatii.

Ritualul, in 26 de piete

Studiul a fost realizat la inceputul anului 2007 si a avut ca scop o mai buna intelegere a ritualurilor si a locului pe care acestea il au in viata oamenilor. Intitulat “BBDO – Maestrii ritualului” (BBDO – The Ritual Masters), studiul este unul dintre cele mai vaste proiecte de cercetare realizate vreodata de BBDO.

Cercetarea a fost realizata in 26 de tari (printre care se numara America, Brazilia, China, Danemarca, India, Indonezia, Rusia, Franta, Germania, Mexic, Marea Britanie, Romania etc), pe un esantion de peste 5.000 de persoane si a presupus 2.500 de ore de documentare, cu implicarea unei echipe vaste de psihologi, nutritionisti si sociologi.

In Romania, studiul a fost realizat de Graffiti BBDO in colaborare cu agentia de cercetare Mercury Research, pe 6 grupe de varste: sub 18 ani, 18-27 ani, 28-35 ani, 36-47 ani, 48-59 ani, 60-70 si peste 70 de ani, esantionul investigat fiind reprezentativ pentru populatia urbana, cu o marja de eroare de 3,7%.

„Ne-am concentrat asupra aspectelor comportamentale, atat pentru ca acestea reprezinta o sursa de insight-uri, cat si pentru ca ne ajuta intr-o mai buna definire a obiectivelor si strategiilor pe care le concepem pentru clientii nostri”, spun reprezentantii BBDO.

ADPLAYERSFILE

Graffiti BBDO face parte din reteaua BBDO Worldwide, fondata in 1928. Reteaua BBDO are in componenta 316 agentii in 77 de tari. Graffiti BBDO s-a afiliat in 1992 la reteaua BBDO si este cea mai veche agentie de publicitate din Romania cu o experienta de peste 15 ani in industria comunicarii.


PUBLICITATE: