Pohta ce-am pohtit: "Explore the Carpathian Garden!"
Luni, 09 August 2010


 (AdPlayers, Calin Diaconu )

Calin Diaconu este Fondator si General Manager, Springer & Jacobi Romania, fosta Babel Communications.

“Dupa intrarea sa triumfala in Alba Iulia, la auzul vestii ca armatele muntene nu au intampinat rezistenta in Moldova abandonata in graba de tradatorul Petru Movila, Mihai Voda Viteazul ne-a lasat celebrele sale cuvinte – ... „Pohta ce-am pohtit: Ardealul, Moldova si Tara Romaneasca!”. 

La peste 400 de ani de la mareata infaptuire, inca se mai discuta daca „a fost sau n-a fost”, daca „sa se puna sau nu”, daca a facut-o pentru el sau pentru boierii care l-au promovat, daca e cazul sa admitem existenta unei constiinte nationale... Un lucru e insa cert: chiar daca a stralucit pentru atat de putin timp, steaua lui Mihai – pofta lui implinita la anul 1600, ne transmite inca lumina ei – peste un fabulos arc de timp! 

Am inceput scurta noastra disertatie despre publicitate si turism cu evocarea acestui moment din istoria noastra nationala – intrucat ceva din barda voievodului muntean a functionat in taierea nodului gordian fara de care, probabil nici astazi si nici maine nu am fi putut spune ca avem un BRAND DE TARA.

Pofta celor care conduc astazi destinele tarii suna probabil promitator in urechile celor 40 de milioane de aventurieri worldwide. Cine i-a numarat si cum ajungem cu mesajul nostru la urechile lor, vom vedea in perioada urmatoare... Deocamdata, ne bucuram sa constatam ca s-a identificat o piata, ca ne adresam unui segment destul de clar descris, acela al aventurierilor de meserie! Cei care cauta pesteri, sate uitate de civilizatie, obiceiuri si traditii sunt asteptati sa exploreze realitatile imediate ale Carpatilor! 

Intr-un fel, ma bucura recunoasterea implicita a bataliei pierdute pentru Marea Neagra. Deocamdata nu ne putem bate cu bulgarii sau turcii – de aceea, propunerea spaniolilor de la THR a venit „manusa” pe o reactie fireasca a conducatorilor autohtoni: ne-au propus ceea ce stim noi mai bine – retragerea in munti. Codrul, frate cu Romanul – se declina ca propunere de afaceri pentru anii urmatori, astfel: exportati servicii turistice montane, carpatice (intra si subcarpatice included)!

Nici nu promitem sezlonguri de 5 stele celor care ar veni sa caute o dulce lene pe meleagurile noastre – ci ne adresam foarte specific, prin termenul permisiv „gradina” acelora care prefera senzatiile tari, gen „Tehnici de supravietuire” (un serial la moda pe Discovery)... 

Asteptarile de la industria turismului sunt mari in perioada urmatoare si cata vreme la baza actualei strategii a stat o cercetare serioasa, atat a posibilitatilor noastre interne cat mai ales a pietelor de referinta; cata vreme a existat un Consiliu de Brand – din care au facut parte un numar impresionant de 33 de membri; cata vreme avem un target clarificat pe care ni-l dorim; cata vreme ne adresam acestora, pe limba lor, cu termenul „explore” si nu „visit” sau „enjoy” ... putem fi siguri ca am pornit pe un drum corect. Pasul urmator?

Eventual, sa agreem impreuna cu FMI si UE o modalitate de a taia chitante pentru amplasarea viitoarelor corturi in codrii muntilor nostri. De aceea, propun ca cetatenilor straini doritori de senzatii tari, care sunt dotati la vedere cu rucsac si cort, sa li se calculeze la intrarea in tara, automat, o taxa de sedere in gradina Carpatilor. 

In schimbul unui tarif minim le vom acorda (promotional, in limita stocului disponibil)  - macar o insigna, la schimb. Pana atunci se va rezolva si chestiunea frunzei din logo. Agentiilor romanesti le-ar putea eventual reveni productia acestor insigne... ramane sa mai vedem asta, la urmatoarea licitatie!
 

PUBLICITATE: