Om de afaceri sau negustor, in 2018?
Miercuri, 03 Ianuarie 2018

Adriana Petrescu, Psiholog, Coach, Trainer; Cabinet Psiholog Adriana Petrescu.
Credit: adriana-petrescu.net 


adplayers. Adriana Petrescu

Om de afaceri sau negustor? Uite o intrebare buna pentru noul an care tocmai a inceput. Probabil ca multi dintre noi nu ne-am pus niciodata aceasta intrebare obisnuiti fiind sa ne vedem de ”nevoile si neamul” vorba poetului national.

Acum este destul de greu sa definim normalitatea mai ales ca noi, psihologii tot batem moneda pe identitatea fiecaruia, dar uite ca un punct comun exista totusi. Anul care tocmai a trecut m-a facut atenta fara sa vreau la un aspect deseori intalnit pe canapeaua mea de psiholog: lipsa de coerenta in actiune. Fie ca subiectul se invartea in jurul familiei, fie ca era vorba despre un eveniment esuat aducator de compulsii emotionale, parca toate se legau de un fir rosu.

Meseria asta frumoasa m-a invatat sa analizez orice problema din mai multe unghiuri si sa vad clar relatia dintre ele. Este ca si cand as privi o increngatura de autostrazi care, aglomerate fiind, la un moment dat se vor bloca. Și de aici se nasc doua intrebari esentiale: de ce se blocheaza si care este solutia? Pentru ca toate ”drumurile” se pare ca au tendinta sa se blocheze pe anumite ”strazi”.

Și in lumina celor expuse mai sus, uite, iti pun tie cititorul meu o intrebare la care te rog sa iti raspunzi foarte sincer: Tu ce crezi ca esti: negustor sau om de afaceri?

Sigur, te vei intreba ce fel de intrebare este aceasta si ce legatura are cu tine sau cu viata ta? Am sa-ti spun ca diferenta intre cele doua abordari este semnificativa, mai ales pentru viata ta de zi cu zi.

Negustorul de regula are o frenezie in a face afaceri sau a-si trai viata. Pretinde ca viata l-a invatat tot ce stie si merge la cursuri tinute de oameni care vand iluzia unui castig in trei secunde fara efort. Este impulsiv, perspicace,  istet.  Ii plac lucrurile scumpe si afiseaza opulenta chiar daca nu tot timpul si-o permite.Vede oportunitati, situatii prielnice si categoriseste de regula oamenii in ”cei cu care iti merge, cei cu care nu iti merge”. Gata mereu pentru un castig imediat, negustorul este acel Midas care face de cele mai multe ori sa iasa pe plus tot ce atinge.  Impetuos, necalculat, fara viziune de viitor, considera resursa umana ca un bun de folosit si aruncat daca nu serveste intereselor.

Vedem negustori peste tot. Ba chiar prea multi, daca imi este permisa observatia. Negociaza din prisma ”mie sa imi fie bine”, ajuta impunand acel ”mie ce imi iese” si asumand esecul simplu, ”nu a fost sa fie”. Din dorinta de a castiga repede si fara prea mult efort, pun pretul in functie de perceptia pe care o au fata de cei cu care negociaza. Negustorii au si o multime de puncte tari. Sunt perfect capabili sa vada oportunitati acolo unde nimeni nu le vede si au un curaj nebun de a cere la pret de aur ceva ce poti primi si gratuit uneori.

La polul opus se afla oamenii de afaceri. Educati, eleganti, temperati in a se arunca in tot ce straluceste pe moment,  sunt tipologii care isi fac planuri pe lunga durata si isi impun obiective masurabile. Pun mare baza pe munca in echipa si stiu foarte bine ca resursa umana este un bun de pret care trebuie incurajat, sustinut si educat permanent.  Isi aleg mentori, merg la sesiuni de coaching si inteleg sa se educe permanent cu cei mai buni specialisti de pe piata.

Sunt de regula retinuti, nu manifesta exaltare pentru tot de pare facil sau cu rezultate rapide. Isi fac planuri cu luni inainte, analizeaza foarte bine pasi pe care ii fac si pun in balanta cererea si oferta. Negociaza din persectiva argumentelor, nu isi pierd firea si inteleg perfect ca esecul face parte din joc.  Nu ies neparat in evidenta,  nu le place sa atraga atentia si numai un ochi avizat observa ca acel tricou aparent simplu, este defapt unul foarte scump, editie limitata.

Oamenii de afaceri pun accent pe perspectiva sunt precum unui vultur care scruteaza de sus prada si mai apoi ataca la sigur. Stabilitatea este un al aspect necesar pentru omul de afaceri, orice iese din sfera aceasta este catalogata drept criza si tratata ca atare.

Acum, sigur, viata este complicata cumva in simplitatea ei si ne surprindem deseori in ...ambele ipostaze. Important este sa intelegem echilibru dintre cele doua si sa nu stam doar intr-un singur rol.

Planuri, perspective, obiective?

Fiti negustori cu oportunitatile si oameni de afaceri cu viitorul! Un 2018 pe cinste!

Absolventa de psihologie, Adriana Petrescu a ales sa intre in anii 90 in publicitate. A lucrat in trecut in agentii locale sau afiliate unor retele internationale pe atunci Focus Publicis, Graffiti BBDO, Scala Thompson, Notorious / DDB. A lansat primul cinema modern Hollywood Multiplex, a pastorit revista de timp liber Șapte Seri si un ziar de cultura – aLtitudini. Declinul bugetelor de publicitate si schimbarile in industria de media, marketing si comunicare au facut-o pe Adriana sa isi dea seama ca este mai multa nevoie de ea sa profeseze prima ei pasiune pentru care a absolvit o facultate, fondand propriul cabinet de psihologie unde a adus si expertiza in comunicare. Poate fi gasita pe pagina adriana-petrescu.net sau ii puteti scrie la adriana[at]adriana-petrescu.net

Mai mult in Opinii, Training, Psihologie, Resurse Umane, Cariere


PUBLICITATE: