Internetics 2008, cu GPS-ul stricat intre Ad’Or si EFFIE
Marti, 22 Iulie 2008



(AdPlayers.ro, Iulian Toma)


Dupa succesul descalificarii unor site-uri contrafacute in editia de anul trecut, Internetics abandoneaza intreaga filosofie de punctare a comunicarii pe Internet de pana in 2007, care mergea de la dezvoltare de proiecte online pana la campanii de comunicare, pentru a completa probabil lipsa unei sectiuni Interactive a festivalului de eficienta Effie Awards Romania.

 

„Internetics a intrat intr-o etapa noua aflata sub semnul eficientei”, se arata pe prima pagina a recent lansatului nou website al festivalului. „Daca pana la aceasta editie ridica standardele Internetului romanesc, de acum Internetics sustine masurarea rezultatelor si premiaza eficienta online”, scrie in proaspatul Internetics.ro. La fel se mai arata si in prima propozitie din sectiunea „despre" competitie: „Internetics este singurul festival din Romania care premiaza eficienta pe Internet” se mai pozitioneaza intrecerea.

 

Asadar, daca am inteles bine, Internetics este un simplu festival de eficienta, iar ideea, dezvoltarea, web designul, creatia unei campanii, sau alte instrumente de masurare a relevantei unui proiect pe Internet luate in calcul pana mai ieri dispar. In schimb, apar instrumentele de masurare a eficientei comunicarii de marketing interactive. Nimic mai prost pentru un festival de comunicare, si cu atat mai neinspirat pentru unul de comunicare digitala, in care nu eficienta ne intereseaza in primul rand.

 

Pentru cei care au urmarit mai putin astfel de competitii de comunicare interactiva in afara granitelor romanesti, eficienta nu este nici pe departe cel mai important obiectiv masurat de o competitie pe Internet, si slava domnului nu sunt putine intreceri regionale sau internationale de comunicare din Europa pana in Statele Unite ale Americii. Mai toate festivalurile au cate o sectiune de comunicare digitala sau interactiva, insa, niciunul nu masoara eficienta, aceasta din urma fiind, in majoritate a cazurilor, rezultatul fara echivoc al unei campanii integrate, si nu doar  al comunicarii pe un canal cum este Internetul.

 

In plus, chiar daca ne este greu sa admitem, din pacate, mediul online ramane tributar unei relevante date de bugete cuprinse  intre 2% si maxim 10% din piata de media, ultima cifra fiind doar o tinta de atins peste vreo 5 –10 ani pentru piata romaneasca, in conditiile in care aceasta cifra se regaseste cu greu si pe piete dezvoltate in comunicarea de marketing. In alta ordine de idei, daca luam in discutie strict comunicarea digitala si excludem eficienta din campanii de promovare integrate ce cuprind canale media Tv, presa scrisa, radio sau outdoor, inlaturam „obiectului muncii” unui festival relevant in comunicare. Or majoritatea investitorilor in publicitate nu fac din Internet un obiectiv ci doar o cale de a a-si atinge obiectivele, urmarite pe mai multe canale media.

 

Asa se explica faptul ca eficienta campaniilor de comunicare este treaba festivalurilor care iau in calcul toate mediile (comunicare integrata), din care sa amintim doar Euro Effie sau Effie Awards Romania. De aceea, chiar daca performanta proiectelor digitale este trecute in fisa tehnica a festivalurilor, nimeni nu pune eticheta „proiect eficient”, ci locul 3, 2, 1 in categoria in care a fost inregistrata intrarea.

 

Nimeni nu vorbeste despre eficienta campaniilor de comunicare online, atunci cand avem de-a face cu componente de media Tv, print, outdoor si Radio, pentru ca pur si simplu celelalte medii ar putea fi nedreptatite. Modul in care isi preia sarcina in mediul online  proiectul inscris in festival este cu totul altceva, iar lucrarea inscrisa este punctata in ansamblu – de la idee, dezvoltare web, design, usurinta in utilizare si pana la masurarea performantelor in mediul online, atentie - nu a eficientei mediului online.

 

Sa ne intrebam totusi ce va mai face Internetics la anul, daca, ipotetic vorbind, Effie isi va propune candva sa masoare „eficienta pe Internet”? Desigur ca organizatorii stiu probabil ca Effie nu va face acest lucru, pentru simplul motiv ca un astfel de festival intelege ca eficienta nu poate fi masurata decat in contextul, atunci cand aceasta exista, a intregii campanii de comunicare integrate.

 

Nu putem decat sa speram ca distinsul juriu va face lumina si va schimba filosofia festivalului. Pentru ca altfel vom asista la botezarea unui nou mod de a masura „performanta” comunicarii pe Internet, vazuta doar prisma „eficientei” acesteia. Iar acest lucru este greu de acceptat in contextul existentei intregii comunicari integrate, si nu doar pe Internet (ics).


PUBLICITATE: