Capanescu (Publicis Romania): “Cred ca discutia ghost-urilor tine de bolile copilariei in publicitatea romaneasca”
Luni, 22 Octombrie 2007

.

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

“Prima impresie ar fi ca juriul a fost sever la editia din acest a Golden Drum”, a declarat pentru AdPlayers, Razvan Capanescu (foto)- Creative Director la Publicis Romania, agentia de publicitate a castigat la editia din acest an un Silver Drum la sectiunea TV, cu Nissan (Puppy).

Potrivit executivului de creatie Publicis, pe de o parte acesta este un lucru bun pentru un juriu care vrea sa ridice standardele. “Insa, pe de alta parte, a fost si o jurizare de un tip special, proces care nu ne-a fost noua foarte clar de la inceput ”, adauga el. “(Membrii juriului n.r.) au cautat simplitatea in idee si in acelasi timp inovare in exprimare. Sunt criterii mai putin stiute de noi la inceput, pentru ca poate ma mai gandeam la unele inscrieri daca sa intre sau nu in competitie”.

Intrebat daca Publicis a avut lucrari pe care le vedea mai apreciate in festival, Capanescu spune ca, niciun festival nu seamana cu altul asa cum niciun meci de fotbal nu seamana cu celalalt: “Mizam mai mult pe cateva lucrari de la Print, care nu au primit insa aprecierea pe care o vedeam noi”, explica el. “Am compensat, insa, cu sectiunea TV, mult mai grea. Pentru ca este mult mai dificil sa antrenezi bugete pe tv, regizori, productie”, explica el.

“Din perspectiva premiilor, insa, selectia finala este una chiar prestigioasa”, este de parere Razvan Capanescu, vorbind despre premiile Golden Drum 2007. “Dupa cum spune si Ami Hassan, premiile acordate pot sa stea cu fruntea sus in ochii oricarui mare festival de publicitate”

Ghost-uri la Golden Drum, dar si la Cannes Lions

“Discutia despre ghost-uri este una fara de sfarsit in Romania. Acest lucru se intampla oriunde in lume” , spune Capanescu, intrebat cum ar califica discutiiile despre ghost-uri (fantome), lucrari “mai putin vazute” in publicitate, dar banuite ca sunt facute pentru a castigat premii in festivaluri de publicitate.

“Poti sa te uiti si pe selectia de la Cannes Lions, doar ca procentajul lor este mai mic - asta e singura diferenta. Nu este un fenomen pe cale de disparitie, asa se intampla in festivalurile de publicitate”, sustine seful de creatie de la Publicis Romania.

“Spre exemplu, inainte intrau in festivaluri lucrari necontractate. Acum, cat timp poti sa le publici undeva (comandate de client n.r.), acum se fac ghost-uri. Cu toate acestea, ele sunt tolerate pe alocuri, sau hai sa zicem acceptate, pentru ca vorbim de un festival de creativitate”, este de parere seful de creatie de la Publicis Romania. El crede ca  fantomele nu reprezinta un pericol in publicitate.

“Cata vreme este vorba de un client responsabil, sau un client suficient de mare cat sa mizezi pe responsabilitatea sa, cum ar fi, de exemplu, Nestle pentru Maggi sau alti clienti mari, chiar daca nu ai apucat sa vezi publicitatea respectiva, este clar ca nu inseamna ca ai facut-o pentru boutique-ul din colt”, conform oficialului de creatie de la Publicis. “Poate fi la un moment dat chiar o fateta a comunicarii pe un segment mai putin obisnuit cu care te-ai obisnuit la televizor, si este o situatie in regula“.

“McCann a avut, spre exemplu, 55 de lucrari in total si nu a avut lucrari “de 2 lei”. Normal ca pe langa lucrari “vazute” poti sa ai un procent de lucrari “mai putin vazute”.

“Discutia ghost-urilor tine de bolile copilariei”

Intrebat de AdPlayers daca a remarcat ghost-uri sau lucrari mai “putin vazute” in publicitate la Golden Drum? “Da. Am vazut. Unele chiar au un miros”, a afirmat Capanescu.

“Este un miros fantomatic. Spre exemplu, un salon de coafura pentru caini de la coltul strazii este limpede ca a avut putina expunere si ca a fost mai degraba munca probono din partea agentiei. Insa, vestea buna este ca si juriul stie si apreciaza acest lucru ca atare”.

“Cred ca discutia ghost-urilor tine de bolile copilariei din publicitatea romaneasca. S-a mai povestit despre asta: bolile copilariei din publicitatea inca frageda in Romania. Insa e bine ca am discutat despre ea”, adauga Capanescu. “Publicitatea de la noi face insa o figura buna in festivalurile de publicitate regionale si, in particular la Golden Drum, domina de cativa ani buni”.

Omul de creatie crede ca “Ar fi mai simplu daca am scapa in Romania de dezbaterea asta foarte nociva. Este o discutie care ne mananca de ani buni si pe care au avut-o si au depasit-o si altii. Procentajul unor astfel de lucrari se reduce de la an la altul si dispar de la sine. Sunt absolut minimale si nu pot fi bagate in seama”.

“Procentajul ghost-urilor este foarte mic si, ceea ce este mai important, este ca desi exista, ele nu pot influenta rezultatul unui festival”, este de parere Directorul de creatie de la Publicis Romania. “Lucrarile se cern pana in final, incat festivalul nu poate fi viciat”, conchide Razvan Capanescu.

PUBLICITATE: