Borcanul cu miere. Motivatia in comunicare.
Sambata, 17 Februarie 2018

Adriana Petrescu, Psiholog, Coach, Trainer - Cabinet Psiholog Adriana Petrescu. 
Credit: adriana-petrescu.net 

adplayers. Adriana Petrescu 

Desi stim ca albinele hiberneaza iarna, nu stim atat de bine ce este motivatia asta. Da, motivatia, starea acea ce te face sa te trezesti dimineata fresh si sa simti cum te scoate energia din casa. Motivatia este ”chestia aia” care face ca lumea sa progreseze, te duce din punctul A in punctul B si, probabil la sfarsitul vietii, nu iti lasa un gust amar ca ai trait degeaba, ca tot vorbeam de miere.

Poate ati crede ca sunt un psiholog vorbaret care diseca fiecare cuvant dintr-o fraza si pune un diagnostic sever la sfarsitul sedintelor. Ei, bine, nicidecum. Pentru mine omul este o masinarie complexa cu suflet,  menirea mea fiind sa il fac sa cunoasca acele lucruri despre sine de care fuge. Cum nu uit iubirea mea dintai, publicitatea, evident ca aplic o sumedenie de tactici, strategii si proceduri invatate acolo. Culmea, functioneaza!

Imagineaza-ti ca vorbesti cu mine. Observi ca te provoc, da? Vii la mine cu o problema si eu iti pun o intrebare simpla: ce te motiveaza.? Tu imi spui de nervi, sefi, client dusi cu pluta (oh, daa, si pe vremea mea clientii erau mereu acei oameni care credeam noi, sunt pusi acolo sa ne enerveze), imi spui ca nu ai timp de tine, ca uneori ai atacuri de panica si eu insist cu intrebarea: ce te motiveaza?

Tu evident te enervezi in gandul tau, ca nu de aia ai venit , dai un raspuns tip slogan si te intorci la problema care te apasa cel mai tare. Daca imi permiti o statistica, majoritatea clientilor mei care, nu ma laud, pentru ca este vorba despre ei - sunt oameni extrem de inteligenti, dar au avut atacuri de panica. Asa ca este ceva normal in vremurile noastre, do not panic! Dar sa ne intoarcem la intrebarea mea.

Pana iti dai tu un raspuns si crede-ma pe cuvant ca este unul extreme de important pentru tine, am sa iti spun cate ceva despre motivatie ca sa te ajut in autoevaluare:

I. Motivatie pozitiva versurs motivatie negativa

Aici este foarte simplu de exemplificat, ca stim deja din copilarie tiparul ”vezi ce patesti daca nu faci”. La varsta adulta am intalnit multi manageri care spus ”nimeni nu este de neinlocuit”. Ii felicit si le spun ca habar nu au sa conduca o echipa, este momentul sa puna mana pe o carte sau sa vina la putin coaching.

Motivatia pozitiva este buna, multi o confunda cu lauda si din punctul meu de vedere, intr-o companie face ca omul sa se simta apreciat. Deci se va stradui sa nu dezamageasca.

II. Motivatia intrinseca versus motivatia extrinseca

Intrinseca:  dau mai multi bani sau bonusuri. Da, buna strategie, dar omul se obisnuieste repede cu binele si-l uita. Deci…

Extrinseca: aici este putin mai complicat, necesita o strategie, o cunoastere mai profunda a omului si o viziune clara a scopului final de atins.  Doar un HR bun, pasionat si motivat o scoate la capat.

III. Motivatia cognitiva versus cea afectiva

Motivatia cognitiva este una dintre preferatele mele, poate datorita faptului ca este vitregita tare in majoritatea companiilor. Dar ce este MC-ul acesta?  Este nevoie sa stii, curiozitatea pentru nou, pentru explorare. Este acel entuziasm pe care il ai atunci cand afli ceva nou si folositor si-l impartasesti altora. Ei, si aici avem o problema mare de tot. Foarte putine companii investesc in programe de motivatie cognitiva, aloncand zero buget pentru training-uri sau conferinte interesante.

Motivatia afectiva? Seamana cu cea extrinseca. Este un fel de ”mai, mai” la Ego si conditii bune si ergonomice pentru corp la locul de munca.

Nu este greu cu motivatia asta daca vrei sa accepti ca omul functioneaza dupa cum am spus la inceput, ca o masinarie.  Are conditii bune, este motivat, i se da o perspectiva? Performeaza! Daca nu, nu. Si asta sa fie clar.

A, da, si sa nu uit: team building-urile facute doar ca sa bifam o frectie la piciorul de lemn, nu functioneaza. Nici macar.....intrinsec :)

Absolventa de psihologie, Adriana Petrescu a ales sa intre in anii 90 in publicitate. A lucrat in trecut in agentii locale sau afiliate unor retele internationale pe atunci Focus Publicis, Graffiti BBDO, Scala Thompson, Notorious / DDB. A lansat primul cinema modern Hollywood Multiplex, a pastorit revista de timp liber Șapte Seri si un ziar de cultura – aLtitudini. Declinul bugetelor de publicitate si schimbarile in industria de media, marketing si comunicare au facut-o pe Adriana sa isi dea seama ca este mai multa nevoie de ea sa profeseze prima ei pasiune pentru care a absolvit o facultate, fondand propriul cabinet de psihologie unde a adus si expertiza in comunicare. Poate fi gasita pe pagina adriana-petrescu.net sau ii puteti scrie la adriana[at]adriana-petrescu.net

Mai mult in Opinii, Training, Psihologie, Resurse Umane, Cariere, Management


PUBLICITATE: