Asociatia IAB Romania si IAB Europa, cu Cristian Petriceanu (Partea I)
Luni, 14 Mai 2007

(AdPlayers.ro, Cristian Petriceanu)

Cristian Petriceanu (foto) este General Manager la NetBridge Investments.

Din ratiuni legate de formularea unui raspuns complet privind pozitia sa in disputa IAB, executivul companiei a ales sa formuleze opinia sa in doua parti. AdPlayers.ro va pune la dispozitie prima parte a acestui raspuns, urmand ca a doua parte sa fie publicata in urmatoarele zile:

In primul rand as vrea sa reformulez titlul sub care apar aceste randuri: dupa parerea mea, nu ar trebui sa se intituleze ”Asociatia IAB Romania versus IAB Romania”, ci mai curand “Asociatia IAB Romania si IAB Europa”. Numele IAB Romania apartine asociatiei care a fost legal constituita in primavara anului 2006 la initiativa membrilor de atunci, adica: Active Soft, Netbridge Investments si Vodanet.

Aceasta asociatie a capatat personalitate juridica in iunie 2006. Unul din primele obiective a fost afilierea la IAB Europa, fapt pentru care, inca de la inceputurile asociatiei, am luat personal legatura cu presedintele de atunci al IAB Europa, Danny Meadows-Klue. Practic, am continuat corespondenta cu IAB Europa, initiata de Claes Andersen, fost angajat al Vodanet, fiind ghidat de Ciprian Stavar si Vlad Stan care mi-au pus la dispozitie o serie de contacte si comunicate de la IAB Europa.

Timp de cateva luni, pana in septembrie 2006, nu am mai avut nici un semnal de la IAB Europa, doar mesaje sporadice de aducere la cunostinta a diverselor activitati ale IAB Europa, ceea ce m-a determinat sa continui corespondenta cu Danny (Meadows-Klue n.r.).

E adevarat ca nici nu am insistat prea tare fata de IAB Europa, deoarece am fost foarte ocupat in acea perioada, preluand managementul Netbridge dupa plecarea lui Orlando. De asemenea, asociatia fiind alcatuita la acea data doar din trei membri, am considerat ca nu eram suficient de reprezentativi pentru piata romaneasca, asa ca nu avea rost sa insistam cu afilierea pana la atingerea unei "mase critice", ceea ce s-a intamplat abia in noiembrie 2006.

Decizia de inregistrare a asociatiei noastre, initial doar cu trei membri, a fost luata plecand de la premisa ca in cel mai scurt timp asociatia se va largi cel putin cu Imedia si Arbo, astfel acoperindu-se intr-o masura foarte mare piata de publicitate si publishing online din Romania. Totodata am considerat ca e mai simplu si mai rapid sa producem un act constitutiv si un statut care sa fie agreat de un numar mic de membri, decat sa purtam o corespondenta bogata si indelungata in conditiile in care de la inceput am fi fost un numar mare de membri, ca acum.

Dupa cum se stie, discutiile concrete de largire a asociatiei au inceput in septembrie 2006, odata cu intalnirea de la Zenith. Timp de doua luni s-au revizuit si adaugit unele prevederi din statut, lucru la care au contribuit o serie de membri activi ai pietei online din Romania, acestia fiind acum membri ai asociatiei.

Tin sa precizez ca unul dintre cele mai interesante puncte amendate, la initiativa lui Val Voicu ( AdEvolution n.r.) si Rachad (El Jisr, Imedia, n.r.) la care au subscris foarte multi actuali membri, a fost acela de a acorda statut de membru fondator tuturor membrilor validati la momentul noiembrie 2006, desi, in termeni strict legali,  membri fondatori puteau fi doar cei de la inregistrarea asociatiei. Asta dovedeste faptul ca multi dintre membrii actuali si-au insusit in foarte mare masura prevederile statutului initial, identificandu-se ca pozitie cu cei care de fapt au initiat si au inregistrat asociatia. Altfel spus, ei vedeau la acea data IAB Romania ca si "copilul" lor, conceput si de catre ei, nu doar adoptat.

Imediat dupa lansarea discutiilor asupra largirii asociatiei am reluat corespondenta cu IAB Europa, mai precis cu Danny, care mi-a recomandat procedura de la acea data de afiliere, adica trimiterea catre IAB Europa a documentelor de afiliere (carta IAB recunoscuta in Romania de catre asociatia noastra si cererea de licentiere a folosirii logo-ului IAB), semnate si stampilate de asociatia noastra. Din pacate, desi am facut acest lucru, nu am primit un raspuns favorabil, de fapt nu am primit nici un raspuns.

In toata aceasta perioada, nimeni, nici de la IAB Europe si nici din Romania nu mi-a pomenit numele domnului Stan Faryna legat in vreun fel sau nu de IAB Europa. Practic, foarte putini membri ai IAB Romania auzisera la momentul respectiv de domnul Faryna, cu atat mai putin de faptul ca aplicase cu succes conform spuselor dansului si a confirmarii de la IAB Europa, la obtinerea licentei de utilizare a numelui IAB in Romania.

Nota editorului.

Pozitia face parte dintr-o serie de opinii ale unor executivi din companii importante direct implicate in industria Interactive. Prin intermediul seriei editoriale Asociatia IAB Romania versus IAB Romania, revista AdPlayers.ro face publice propriile opinii apartinand unor oameni din industrie, legate de controversa dintre Asociatia IAB Romania si licenta IAB pe detinuta pentru Romania de Stan Faryna (Halo.ro), potrivit reprezentantilor sai de comunicare. 

Materialele sunt publicate in serial pe parcursul acestei saptamani, de pana la 14 mai. Pozitiile sunt trimise la invitatia AdPlayers si apartin in intregime autorilor - executivi din companii membre sau companii care si-au exprimat interesul pentru formarea Asociatia IAB Romania. Seria de opinii are ca scop declarat identificarea unor posibile directii de evolutie a crizei si de solutionare a acesteia.


PUBLICITATE: