''Aberatia ''noi suntem eficienti, nu creativi'' (..) este o tampenie incomensurabila'' Adrian Preda, Leo Burnett
Miercuri, 30 Ianuarie 2008

(AdPlayers.ro, Iulian Toma)

 

„ Aberatia „noi suntem eficienti, nu creativi”, pe care o mai citesc din cand in cand, pe website-urile sau publicatiile de profil, sau „pe noi ne intereseaza eficienta, nu creativitatea” este o tampenie incomensurabila”, a afirmat pentru AdPlayers, Adrian Preda, proaspat Co-Creative Director, Leo Burnett Romania, la doar cateva zile la revenirea sa in Bucuresti de la McCann Croatia.

 

O declaratie pe placul oamenilor de creatie, am putea spune, dar cu siguranta una de neinghitit pentru strategii campaniilor si multi dintre cei care se bat cu Effie-ul in piept. Zgomotul sabiilor incrucisate intre „eficienti” si „creativi” se apropie, asadar, odata cu festivalul de eficienta in publicitatea din Romania, competitie care bate la usa.

 

Preda, sau Predu cum ii mai spun colegii sau apropiatii, este cel care va coordona creatia in publicitate pentru Orange, dar si alte conturi majore Leo Burnett. A condus creatia agentiei McCann de la Zagreb timp de 2 ani, dupa o perioada in care a fost Creative Director la Graffiti BBDO, agentie de care se despartea pentru ca „murea de curiozitate”, spune el, sa afle „cum e sa fii expat”, in Croatia.

 

AdPlayers: De ce-ai plecat din Romania, si de ce te-ai intors?

Adrian Preda: Am plecat din Romania pentru ca atunci cand am primit oferta de serviciu de la McCann Erickson Croatia, au fost mai multe motive care m-au facut sa accept: 

Primul era ca muream de curiozitate sa vad cum e sa fii expat. Si am aflat: este bine sa fii expat dar mai sunt si o gramada de multe alte parti negative. Viata de expat poate sa fie foarte buna din punct de vedere al calitatii vetii, insa poate sa fie si foarte rece, pentru ca iti pierzi toti prietenii.

 

Croatii sunt niste oameni extraordinari. Insa, poate si pentru faptul ca eu nu le vorbeam limba si toata lumea vorbea engleza cu mine, senzatia de a fi strain nu a disparut cat am lucrat la Zagreb. Aveam o multime de prieteni, dar eram totusi un strain. Ori lucru asta nu poate fi placut.

 

In al doilea rand, am plecat din Romania pentru ca imi plac noutatile, ma „adrenalinizeaza” , imi place sa fac lucruri noi interesante. Acesta este, dealtfel, si motivul pentru care m-am si reintors in Romania, in Leo Burnett.

 

AdPlayers: Ce ti-a lipsit cel mai mult?

Adrian Preda: Din punct de vedere persoanal, mi-au lipsit prietenii. Profesional mi-a lipsit productia de lucrari Tv / film de publicitate, dar si nivelul producatorilor. In Croatia, mi-au placut insa tara si oamenii care sunt extraordinari.

 

AdPlayers: Cati oameni aveai la Creatie la McCann Zagreb?

Adrian Preda: Eram 15 oameni, cu tot cu DTP. Iar toata agentia McCann Zagreb avea, cu tot cu media, in jur de 50-60 de oameni.

 

AdPlayers: De ce-ai ales sa te intorci in Romania, la agentia Leo Burnett?

Adrian Preda: Pentru ca imi place filosofia de aici: creatia exceptionala. Sunt un om care crede cu pasiune in creatie. Cred ca o campanie eficienta este o campanie creativa.

 

 Aberatia „noi suntem eficienti, nu creativi”, pe care o mai citesc din cand in cand, pe website-urile sau publicatiile de profil, sau „pe noi ne intereseaza eficienta, nu creativitatea” este o tampenie incomensurabila. Eu as arde asta cu aruncatorul de flacari. Este o prapastie intre o asemenea afirmatie si realitate.

 

AdPlayers: Cine a facut primul pas - Adrian Preda sau Leo Burnett?

Adrian Preda: Jumatate- jumatate as zice. M-am intalnit cu Emilian la Canne Lions in vara. Stateam de vorba pur si simplu. Nu stiam cat de repede o sa vin dar, pot sa spun ca luasem intr-un fel hotararea. Eram un pic nefericit, apropo de faptul ca imi lipseau mai multe pe plan personal, in Croatia. Si atunci m-a sunat Stefan (Iordache n.r.), am discutat. M-am intalnit la Portoroz si cu Bogdan (Naumovici n.r.), si asta a fost.

 

AdPlayers: La agentia Leo Burnett pe ce conturi o sa lucrezi?

Adrian Preda: Inca nu este sigur dar probabil ca voi lua o parte dintre conturile majore ale agentiei. Un singur om (Emilian Arsenoaiei) nu poate sa le duca pe toate. Consumi foarte mult timp cu intalniri la clienti si iti mai ramane foarte putin timp sa coordonezi activitatea creativa din interiorul departamentului. Or, in fond, asta este cea mai importanta parte a muncii.

 

Deocamdata unul din conturile pe care voi lucra va fi Orange – un cont major al agentiei, urmand ca dupa ce ma obisnuiesc sa mai iau si alte conturi, inca nu este „batut in cuie” care vor fi acestea (nr. Interviul a fost realizat la cateva zile de la venirea lui Adrian Preda in Leo Burnett).

 

AdPlayers: Proaspat reintors in Leo Burnett, Elite este un cont pe care ai mai lucrat...

Adrian Preda: Da. Cand lucram la Graffiti BBDO, agentia avea promotiile si tot ce nu apartinea de Elita. Se lucra pe promotii, pe capucino, si alte produse pe care le lansau, dar care nu erau Elita si Selected, doua conturi care erau la Saatchi & Saatchi in acea vreme.

 

AdPlayers: Vei lucra pe Elite?

Adrian Preda: Inca nu am idee, abia a fost anuntata venirea contului in agentie.

 

AdPlayers: Cati oameni vei avea in subordine?

Adrian Preda: Nu cred ca vor fi oamenii lui Emilian (Arsenoaiei nr) si oamenii lui Predu (Adrian Preda n.r.). Probabil ca vom avea o structura pe conturi, si voi coordona oamenii care lcureaza pe conturile pe care le voi coordona.

 

Practic daca voi lucra pentru 2-3 conturi majore care o sa implice toata creatia, voi lucra si cu toata creatia pe conturile respective.

 

AdPlayers: Cu ce este diferita publicitatea din Romania, fata de cea din Croatia?

Adrian Preda: Publicitatea din Croatia are un numar foarte mic de productii locale. Numarul de adaptari este foarte mare acolo. Exista cateva agentii locale croate foarte bune, si care s-ar putea lupta umar la umar cu cele din Romania, insa acestea sunt cazuri pe care le poti numara pe degetele de la o mana. In rest...

 

AdPlayers: Care va fi strategia de participare a agentiei Leo Burnett in festivalurile de creatie?

Adrian Preda: Pentru noi, ca si pentru alte agentii, cred, sunt premiile si festivalurile care aduc puncte in Gunn Report, fireste. Nu stiu ce se va intampla cu Ad’Or, deci n-as putea sa fac premonitii. La Golden Drum este acea problema de intersectie a creativitatii cu business-ul festivalului ( n.r. o nota prezenta si in discursul lui Bogdan Naumovici Cief creative Oficer Leo Burnett la ultima editie), dar cred ca festivalul va fi unul relevant pentru regiune. Insa, daca vom hotara ca nu vom mai merge, atunci asa va ramane.

 

AdPlayers: Ce vrei sa mai spui, in incheiere?

Adrian Preda: As vrea sa mai spun ca mi-a placut foarte tare faptul ca in Croatia eram un grup foarte vioi de romani care lucrau in pozitii de top si management mijlociu, acolo, si care ne-am ajutat foarte tare.

 

Si la Ambasada Romanie la Zagreb ma asteptam sa fie un securist batran si cu ceafa lata. Ei bine m-am inselat. Doamna Ambasador Oana Popa si mica diaspora in jurul nostru au facut ca un grup foarte mic, dar vioi, de romani sa ne simtim foarte bine impreuna. Chiar daca stiu ca este putin probabil sa citeasca aceste randuri, lor as vrea sa le multumesc!

 

 

 


PUBLICITATE: