Cristian 'Kit' Paul: CONTRA proiectului legislativ "toxic" privind designul
PR, TV, Domo, WPP, TVR
Vineri, 28 Iulie 2006

Cristian 'Kit' Paul: CONTRA proiectului legislativ toxic privind designul

(AdPlayers.ro, Iulian Toma, iulian.toma@adplayers.ro )

În seria raspunsurilor unor profesionisti din industria comunicarii privind initiativa Societatii Designerilor Profesionisti din România (SDPR) www.design-r.ro) de legiferare a activitatii de design, publicam în seria AdPlayersForum Branding pozitia unui alt nume din comunicarea romaneasca - Cristian "Kit" Paul (foto), Designer, Creative Director, Brandient.

Dedicata consultantei în strategie si design de brand, Brandient se ocupa prin excelenta, dupa cum afirma executivii companiei, de crearea si cultivarea brandurilor sub semnul valorii si are reputatia unei echipe de specialisti cu experienta remarcabila în management, marketing, design si comunicare. Potrivit oficialilor Brandient, pentru a pune la dispozitia clientilor sai un plus de competente, capacitate si experienta, compania româneasca specializata în domeniul consultantei în strategie si design de brand s-a asociat recent cu agentia globala de branding Enterprise IG, parte a grupului WPP.

Partener fondator al companiei Brandient (www.brandient.com ) si cu o experienta de 14 ani ca designer si art director în România si Singapore, Cristian "Kit" Paul este specializat în designul identitatii de brand, iar lucrarile adunate în portofoliul sau au câstigat atât premii la competiile internationale în domeniu cât si apreciarea zilnica a consumatorului român.

"Legea este toxica"

“Legea este toxica si trebuie respinsa în întregime, fara a fi negociata si fara a fi "peticita" pe ici pe colo” se pronunta, pe scurt, Cristian Paul. „Chem designerii sa se opuna nu numai acesteia, dar oricarei încercari de a regulariza si de a monopoliza piata noastra”, incheie el.

Mai jos, pe larg, câteva argumente ale pozitiei partenerului Brandient, executiv de creatie care a mai lucrat pentru Connex, Flanco sau Domo, Astral, Europharm, Credisson, TVR:

„Am creeat prima identitate grafica în anul 1992 (odata cu admiterea în Academia de Arte), iar în cei 14 ani care au trecut de atunci unele din lucrarile mele în domeniul designului grafic au ajuns sa intre nu numai în carti de design, dar mai ales în viata de zi cu zi a multor români: identitatea Connex, Flanco sau Domo, pentru a pomeni doar câteva. Am coordonat creatia sau am muncit la implementarea identitatilor Astral, Europharm, Credisson, TVR si a multor, multor altora, activând atât pe piata din tara cât si pe cea din Singapore. Am fondat compania de consultanta de brand si design Brandient si am luat premii nationale si internationale pentru art direction si design. Am facut parte din jurii nationale si internationale care au judecat competitii de design. Am scris articole în presa si am militat în fata comunitatii de business pentru dezvoltarea designului în România.

Cred ca cele de mai sus ma legitimeaza ca designer profesionist, si unul dintre cei respectati chiar, îmi place sa cred. Si mai cred ca nu trebuie ca nici eu si nici colegii mei de profesie sa cerem voie birocratilor ascunsi dupa ghiseele SDPR-ului ( Societatea Designerilor Profesionisti din România n.r.) pentru a practica aceasta meserie.

Am sa notez în continuare de ce, în opinia mea, proiectul legislativ numit "Lege privind organizarea si exercitarea profesiei de designer" este toxic pentru dezvoltarea industriei designului si a comunitatii profesionale a designerilor din România:

- Initiativa legislativa permite unei asociatii profesionale sa se auto-numeasca în pozitia de autoritate unica în domeniul designului, sufocând astfel, prin monopol, aparitia oricarei alte organizatii profesionale. În tarile cu traditie exista mai multe organizatii profesionale în design, care lupta sa-si atraga membri-iar nu monopolul ci competitia este singura optiune sanatoasa.

- Legea ar presupune obligatia pentru practicianul într-ale designului de a se înscrie în SDPR, încalcându-i-se astfel dreptul la libera asociere: un profesionist trebuie sa aiba libertatea de a alege daca si în ce asociatie sau uniune doreste sa se înscrie. Legea prevede ca acei designeri care opteaza sa nu se alinieze acestei organizatii unice sa fie sever discriminati pe piata muncii sau chiar urmariti penal. Organizatiile unice si obligativitatea înscrierii în ele sunt o practica de care credeam ca am scapat acum 16 ani.

- Proiectul legislativ încearca sa imprime majoritatii vointa unei asociatii minuscule, cu câteva zeci de membri-în timp ce petitia de protest de la http://www.petitiononline.com/sdprabuz/ (pe care va invit sa o semnati) a adunat deja peste 900 de semnaturi, dintre care mai bine de jumatate apartin designerilor si chiar câtorva legende ale designului international.

- Initiativa legislativa este conceputa împotriva designerilor din alte specializari decât designul industrial. Profesiile subminate prin inadecvarea acestei legi sunt cele de grafic designer (identity designer, web designer, motion graphics artist, 3D artist, commercial artist/illustrator etc), cele din publicitate (art director dar si creative director), environmental designer (retail designers si designeri de amenajari interioare) sau fashion designer, dar nu numai.

- Prin regularizare si control politienesc aceasta initiativa legislativa sugruma în fasa o industrie a designului care încearca sa se nasca, exact când aceasta ar avea mai multa nevoie de deschidere si de consolidarea mecanismelor descentralizate ale aconomiei de piata si a competitiei.

Mergând mai departe încâ, legea împiedica activ cresterea pietei de munca în industria designului asumând în mod eronat ca facultatile de design pot pune pe piata o cantitate suficienta de profesionisti. Realitatea pietei demonstreaza falsitatea acestei prezumtii, cunoscut fiind faptul ca, în buna parte, industria se bazeaza în stadiul ei actual pe designeri autodidacti (gânditi-va pentru o clipa câti dintre art directori au studii de design, sau câti web designeri). Scolile de design sunt prea putine, afectate cronic de lipsa fondurilor si înca departe de reforma dorita pentru a putea face fata nevoilor pietei. Micsorând piata "designului profesionist" la suma absolventilor de design face ca aceasta industrie sa devina mai slaba si mai putin productiva decât este în clipa de fata.

- Proiectul de lege introduce mecanismele birocratice: cereri, comisii, sedinte si aprobari într-un domeniu sanatos, lipsit pâna acum de aceasta plaga. Instituirea birocratiei nu numai ca deschide calea catre incompetenta si coruptie (unde-i birocratie înfloresc spagile) dar este un gigantic pas în spate.

- Initiativa de legiferare dubleaza pe alocuri legea drepturilor de autor, cea care protejeaza cu adevarat interesele designerilor. Legea instituie mecanisme paralele cu OSIM, complicând procese si proceduri care în sfârsit ajunsesera sa functioneze decent. Adica alti pasi înapoi.

- Proiectul de lege se bazeaza pe practicile Societatii Designerilor Profesionisti din România, societate a carei fundament deontologic este inexistent sau indisponibil publicului - astfel guideline-urile etice care sa adreseze problemele reale ale designului ca business ("concursurile" de design, free pitches si spec work, civilitatea de breasla, reguli etice pentru achizitia proiectelor si relatia cu clientul etc) lipsesc cu desavârsire.

- Proiectul de lege lasa însa sa se întrevada agenda celor care o propun în legatura cu o eventuala acaparare a proiectelor pe banii statului: "În situatiile în care se folosesc bani publici sau beneficiarul este o institutie a statului, proiectul trebuie sa fie întocmit de designeri cu drept de semnatura" si "În cazul licitatiilor si al concursurilor de solutii în domeniul designului, cel putin o treime din numarul membrilor comisiei de evaluare sau ai juriului trebuie sa fie designeri cu drept de semnatura, dintre care un reprezentant al SDPR si un reprezentant al unei institutii de învatamânt superior de design acreditate de statul român." Trecutul domnului Ghildus este cunoscut, nu mai comentez.

- Într-o etapa istorica în care vorbim de deschidere si integrare europeana aceasta lege pune bazele unui nou izolationism, eliminând practic din competitie designerii si companiile internationale prin obligativitatea hilara ca orice designer sau companie straina de design sa se înscrie temporar în SDPR pentru a putea activa pe piata româneasca.

Cred ca, din cauza punctelor însiruite mai sus (si nu numai) legea este toxica si trebuie respinsa în întregime, fara a fi negociata si fara a fi "peticita" pe ici pe colo. Chem designerii sa se opuna nu numai acesteia, dar oricarei încercari de a regulariza si de a monopoliza piata noastra, " incheie Cristian "Kit" Paul, Designer, Creative Director la Brandient.

Sub titlul „AdPlayersForum Branding: Legiferarea activitatii de designer?”, AdPlayers a deschis în cursul lunii iulie un forum destinat profesionistilor din agentiile de publicitate sau de identitate si design de produs, care îsi pot argumenta pozitiile PRO sau CONTRA initiativei de legiferare. O parte dintre cele mai importante opinii pot fi publicate pe AdPlayers.ro si vor contribui la analize ulterioare în revista AdPlayers, editia tiparita.

Pozitiile pot fi trimise prin e-mail la info@adplayers.ro .


PUBLICITATE: