Noutatile mobile marketingului de la Mobile World Congress, Barcelona 2010
Luni, 22 Februarie 2010

(AdPlayers.ro, Maia Novolan)

Maia Novolan este Managing Partne la compania de servicii de marketing digital Syscom Digital, si a fost prezenta la evenimentul desfasurat intre 15 si 18 februarie la Barcelona

Mobile World Congress este cel mai mare eveniment anual la nivel mondial de tehnologie mobila si aplicatii. Aici vin sa-si prezinte produsele si serviciile mii de companii de profil din intreaga lume iar, in acest an, standurile gigantilor mondiali precum Samsung, LG, Blackberry au fost impresionante. Surprinzator insa, a existat si un mare absent: Nokia. 

Schimbul de carti de vizita s-a facut preponderent digital. Fiecare participant a primit la intrare un badge digital in care erau incarcate toate informatiile de identificare. Doritorii puteau descarca de la organizatori pe propriul telefon mobil o aplicatie prin intermediul careia, in maxim 3 secunde, scanand cu telefonul mobil badg-ul, aplicatia descarca datele de identificare ale posesorului si informatiile erau arhivate pe propriul telefon mobil intr-o agenda separata.

 

Managment de platforme sociale pe mobil

Cele mai populare aplicatii promovate la standuri gravitau in sfera comunitatilor virtuale. Pachetele de aplicatii pentru telefoane mobile includeau optiuni de comunicare simultana prin intermediul Skipe, Yahoo!, MSN, Google talk, Last Fm, Twitter, Facebook, Gmail Notifier si multe altele. Toate ofereau astfel posibilitati multiple de conectare, de la interactionarea si managementul tuturor comunitatilor prin intermediul unei interfete unice si a unui contactlist dinamic, la distribuirea si receptionarea de informatii simultan catre toata lista de contacte aferenta tuturor comunicatilor. Pe langa acestea, aproape toata lumea oferea posibilitatea de a ramane conectat online tot timpul si actualizarea informatiilor utilizand doar telefonul mobil.

Prima platforma de securitate pentru SIM

In timp ce comunitatile virtuale se dezvolta tot mai rapid si pe device-urile mobile, reprezentantii producatorilor prezenti la congres se gandesc in acelasi timp si la securitate. La World Mobile Congress 2010 a fost prezentata prima platforma patentata din lume care ofera firewall pentru cartelele SIM. Aceasta ofera multiple aplicatii, de la securitatea copiilor, cost control, protectie impotriva spamming-ului prin, sau ofera posibilitatea restrictionarea platilor pe mobil catre destinatari suspecti. Astfel, prin intermediul acestei platforme de securitate, la telefonul mobil de astazi parintii pot alege ce contacte sunt aprobate de telefon, tinand copilul la distanta de apelurile unor necunoscuti.

Pentru SMS, aceasta platforma de securitate poate raporta si bloca automat SMS-uri considerate Spam, acestea urmand sa poata fi verificate si, dupa caz, introduse intr-un blacklist, pentru protejarea abonatilor. Toate aceste solutii pot fi disponibile practic pe toate sistemele de operare existente la telefoane mobile precum Android, Symbian, iPhone, Windows Mobile etc.

Advergaming

Pentru cei interesati de advergaming si aplicabilitate in proiecte de marketing, la editia din acest an World Mobile Congress au fost expuse noi platforme de jocuri cu softuri revolutionare disponibile pe toate tipurile de telefone mobile, solutiile pentru smartphones avand optiuni de utilizare si pe console personale. De mentionat faptul ca unul dintre jocurile despre pentru care se preconizeaza cea mai mare crestere in acest segment este o aplicatie de cazinou. Jocul ofera posibilitatea castigurilor de bani reali, in timp real, prin intermediul pariurilor si jocurilor specifice de cazinou.

Advertising prin infocelula, cu pop-up

Advertisingul pe telefonul mobil prin infocelula prezentat de unii expozanti, atat de dorit de unii si tot pe atat hulit de altii a starnit mult interes datorita introducerii componentei grafice. Fata de simpla localizare si push-text pe telefon, noul sistem  va permite activarea optiunii de pop-up. Practic, in functie de localizarea unui utilizator, afiseaza grafica si text, de tip pop-up, continand reclame.

Internet si securitate pe mobil

Devenit la ordinea zilei, Internetul pe mobil a extins si el gama de aplicatii sau adservere prezentate la congres. Aplicatii care urmaresc continut browsat cuantifica, prin anumiti algoritmi, informatiile deja accesate si sorteaza intr-o lista separata, alcatuind un sir de site-uri sau link-uri relevante accesibile doar la un click distanta.

 

La capitolul securitate internet pe telefonul mobil, ne-a atras atentia o solutie de “ Parental Control”, ce functioneaza prin intermediul unui micro Sim card ce trebuie atasat telefonului. Aplicatia este destinata in special parintilor (sau de ce nu si soltiilor geloase) care doresc in permanenta sa stie care este comportamentul pe platforma mobila a copiilor lor (cu cine comunica, unde se afla, cand folosesc telefonul).

„Buton de panica” mobil

Deasemenea prin ante-setari ale telefonului, parintii pot limita durata unei convobiri sau numarul de convorbiri catre anumite numere de telefon, ori pot controla costul acestora. Un instrument special care a atras atentia este functia de “panic alert”, prin care, in urma simplei apasari a unei combinatii de taste telefonul emite o alarma catre parinte. Functia poate fi extinsa astfel incat alarma sa ajunga la politie sau paza care, prin intermediul unei platforme compatibile, poate localiza imedia persoana care a emis aceasta alarma.

Masurarea audientei in spatii publice

Pentru industria publicitatii foarte interesante au mai fost deasemenea device-urile mobile care pot masura audienta daca sunt instalate in locuri publice si spatii greu masurabile sau imposibil de masurat prin alte tehnologii (vitrine, panouri publicitare etc). Acestea capteaza practic privirea persoanelor care migreaza in zona de acoperire, le interpreteaza directia pupilelor si, in final, calculeaza intr-un interval de timp cate persoane au fost expuse unui mesaj, sau pentru cat timp.

Interesant de mentionat ar fi si un alt instrument mobil care, pe acelasi principiu de captare a imaginii faciale, interpreteaza trasaturile fetei in functie de anumiti parametri si determina sexul persoanei expuse, si chiar varsta aproximativa, generand deasemenea rapoarte de audienta pe unitatea de timp. Dealtfel congresul a fost locul de aparitie a tot mai multe sisteme mobile care, pe baza unor imagini video captate pot face diverse tipuri de masuratori ale unui public prezent in diverse locatii, de la „Out of Home” outdoor, la indoor, in puncte de vanzare.

Advertising mobil, in publicul tinta

Folosind aplicabilitatile acestor device-uri, un echipament de push-advertising va putea sa „impinga” mesajul publicitar in functie de sex, si de interesul intr-un anumit public tinta. Noul device va putea determina si modalitatea prin care va impinge mesajul persoanei din raza de actiune: Bluetooth (daca acesta este activ) sau Internet Wi-Fi. Pentru Bluetooth s-au pus in exploatare “buetooth accelerator” un device care dubleaza capacitatea de transmitere a unui device de Buetooth, crescand eficienta acestor tool-uri in zonele extrem de aglomerate.

Cu aplicabilitate pentru campanii promotionale, am identificat si cateva aplicatii ce folosesc inteligent asa-zisele coduri de bare pe telefonul mobil (corect spus data-matrix). Imaginati-va ca avem o campanie promotionala de produs, in care fiecare consumator interesat primeste automat un cupon virtual, se duce in oricare din locatiile anuntate, prezinta telefonul, este citit cuponul virtual si primeste pe loc produsul din promotie sau reducerea.

Noutatea aplicatiei consta in faptul ca citirea acestui cod de bare nu mai necesita un device special de scanare, aceste cupoane si vouchere virtuale urmand sa poata fi citite oricand si oriunde, prin intermediul oricarui telefon mobil cu camera video incorporata pe care s-a descarcat in prealabil aplicatia, si conectat in timp real la baza de date centrala care face managementul campaniei.

Practic receptia poata fi facuta de orice casier sau promoter care stie sa manuiasca cel mai banal telefon mobil. Avantajele folosirii telefonului mobil pentru astfel de activari sunt mai mult decat evidente: baza de date cu numar de telefon, comunicare bidirectionala extrem de rapida, rapoarte in timp real ce permit adaptarea campaniei din mers, logistica minima, costuri reduse, protejeaza mediul (fara hartie).

Google a hostat Android Developer Lab la MWC iar pe 17 februarie a inaugurat AppPlanet, un laborator de seminarii la care au participat developeri independenti de aplicatii pe platforma Android si marketeri interesati de posibilitatile de utilizare ale aplicatiilor in proiecte de marketing. Participantii, inclusiv eu si 3 colegi de la Syscom Digital, am avut placuta supriza ca la finalul seminariilor sa primeasca fiecare drept cadou unul din cele mai in voga telefoane mobile, cate un HTC Nexus One.

Tot la Mobile World Congress 2010 au fost deasemenea prezentate numeroase console pentru navigare de continut, ce ofera posibilitatea de descarcare multimedia pe telefonul mobil, fie prin Bluetooth sau WiFi dar si prin SMS (push-link) sau infrared.

Mobile payment wireless

Companiile specializate in mobile payment si-au unit fortele la aceasta editie a congresului pentru un proiect pilot al unei scheme de plata wireless cu ajutorul SIM-urilor folosind tehnologia NFC. Pentru a confirma functionalitatea sistemului pe tranzactii reale, mai mult de 400 de telefoane mobile au fost distribuite participantilor VIP care au fost rugati sa efectueze plati pe durata congresului la cele aproximativ 30 de magazile de la fata locului.

In categoria tehnologie s-au lansat anul acesta nenumarate de platforme si sisteme de transport date si voce extrem de performante din punct de vedere al capacitatii si vitezei, insa o atentie mare a fost indreptata in special catre cele mai noi modele de telefoane si smartbooks.

Cateva telefoane mobile pe care le-am urmarit: 

HTC HD Mini, HTC Legend & HTC Desire: Trendul acestui an este lansarea de versiuni-mini ale unor mult mai mari dispositive mobile. Nici nu a debutat bine MWC 2010, ca cei de la HTC au anuntat lansarea a 3 noi modele, o miniatura cu ecran multi-touch ce ruleaza pe Windows Mobile si va fi disponibil in Romania, undeva, dupa jumatatea anului 2010. Vorbim de un device prezentat drept un model sexy in carcasa de aluminiu, dar cu multi mega de RAM si un “most-desired” asemantor cu Nexus (Google).

Asus A50: un smartphone Android, ce incorporeaza serviciile Google Mobile si de asemenea hartile cityXplorer, avand ca spatiu de memorie 4GB, cu ajutorul unui slot microSD.

PUMA PHONE: cel mai asteptat si cel mai discutat sporty-smartphone de la PUMA AG si SAGEM. Noutatea absoluta a acestui model o reprezinta faptul ca poate fi incarcat prin energia solara, iar dotarile contin facilitatea de geotagging pentru servicii bazate pe localizare in special pentru advertising. 

PUBLICITATE: