Ce sanse mai are Romania la Cannes Lions 2011?
Joi, 16 Iunie 2011

 (AdPlayers, Iulian Toma)

Ce sanse are publicitatea romaneasca la Cannes Lions 2011, festival de publicitate ce va avea loc intre 19 si 25 iunie? Aceasta este problema oprincipala in jurul careia au gravitat intrebarile si raspunsurile unor importante figuri de oameni de comunicare  din importante agentii autohtone, intr-o intalnire organizata la initiativa IAA Romanian Chapter si reprezentantilor biroului Cannes Lions in Romania.

Discursul analizei care a avut loc atat inainte cat si dupa vizionarea intrarilor agentiilor romanesti la Cannes Lions 2010 s-a concentrat pe intrebari si raspunsuri legate de calitatea actului de creatie pe fundalul adus de dificultatile tot mai mari aduse de scaderea bugetelor de publicitate.

Felix Tataru, Presedinte IAA si manager GMP, agentie care a adus si primul trofeu al unei agentii de publicitate in Romania crede ca talentul nu ar trebui sa cunoasca granite de bugete in momentul jurizarii de un juriu cum este cel de la Cannes. “Piata romaneasca nu ar trebui sa fie tratata diferit. Talentul si valorile nu ar trebui sa cunoasca bariere de buget”, a spus presedintele IAA Romanian Chapter si Vicepresedinte IAA Worldwide, aducand in discutie talentul Nadiei Comaneci. Seful GMP a mai amintit ca sfatul publicitarilor care au castigat “lei” la Cannes, spun ca primul premiu este sa fii nominalizat pe lista scurta a finalistilor.

“Romania este o tara mica. Nu sunt bani”, vine perspectiva financiara taioasa a lui Adrian Botan, Creativ Partner la McCann Erickson: “Bugetele au scazut cu 40% comparativ cu 2008. Trebuie facut ceva, pentru ca sa nu uitam ca in gimnastica s-au investit bani seriosi in acea vreme. Era chiar un mic oras al gimnasticii. Din pacate in publicitatea din ultima vreme nu numai ca nu pregatim talente, ci le pierdem. In Romania nu sunt bani care sa-i tina. Avem directori de creatie la Moscova, in Germania. Poate o solutie ar fi sa exportam campanii afara. Hai sa ne aducem aminte ca exista agentii de pe piete ca Argentina care si-au deschis birou la Londra”.

Razvan Capanescu, Creative Director la Publicis, nu s-a pronuntat asupra nivelului publicitatii autohtione dar crede ca agentiile ar trebui sa se prezinte astfel incat lumea publicitatii prezenta la festivalul de publicitate sa nu mai confunde Romania cu o tara fosta sovietica. “Romania este o tara care ar putea sa ia premii la festivaluri cu bugete sub 50.000 EUR. Cred ca marea majoritatea a bugetelor romanesti intra intr-o astfel de categorie”.

Eliza Rogalski, CEO Tempo Group, este de parere ca premiile sunt una si de la un an la altul clientii vin cu provocari diferite. “Bun. Luam premii. Dar important este ce faci pana la urmatoarea editie. Ce vor clientii de la noi in aceasta perioada, pentru ca si consumatorii evolueaza, iar intelegerea acestora este diferita de la un an la altul”.

Bogdan Nitu, managerul agentiei de comunicare intractiva Webstyler, arata ca intr-o tara unde media participantilor la Cannes Lions dintr-o industrie de comunicare interactiva este de 1-2 oameni pe an, mai intai sa vezi ca si o sansa la premii este departe. “Ca sa fii premiat trebuie sa mergi mai inainte sa vezi ce se intampla. Eu am fost doi ani la rand ca sa aflu mai intai care sunt cerintele, si mai apoi vorbim de inscrieri si premii – cand stii care este nivelul”.

Corina Bernshutz, director de strategie la Starcom Media Vest, agentie care a adus primul Cannes Lions pentru media cu Avon, a refuzat sa sa pronunte in privinta succesului agentiilor romanesti dar este optimista. Poate si pentru ca este increzatoare de potentialul in categorie, nu s-a temut sa inscrie, printre altele, si in acest an o campanie a aceluiasi client.

Pe un ton analize elaborate pe bugete si discutii despre calitatea executiilor sau competitivitate in categorie, Claudiu Dobrita, Creative Director la Draft FCB, a fost poate cel mai realist in privinta sanselor Romaniei la premii. “Sa dea Dumnezeu!”

Mai mult in Festival


PUBLICITATE: