Raportul Agentiilor Media din Romania (Proiectie 2006, cifre definitive 2005)
Vineri, 14 Iulie 2006

Clasamentul Agentiilor de Media din Romania

(Sursa: RECMA, Iulie 2006, estimari la nivelul lunii mai 2006)(Estimare 2006, cifre definitive 2005)1* Cifra de Afaceri, Media Traditionala si Servicii diversificateCifre de Afaceri proiectate in 2006 - raportarile sunt operate de catre RECMA continuu, in functie de schimbarile majore ale jucatorilor din industria media - achizitii, migrari de conturi de media importante, urmatorul raport urmand sa fie furnizat in primavara anului 2007 Pozitia in Raport 2006Pozitia in Raport 2005Cota de Piata (Market Share) 2006Agentii de Media Grupuri de ComunicareCA (Billings) 1* Estimata 2006 (Mil.EUR) CA (Billings) 1* Definitiva 2005 (Mil.EUR)1 ex. 113.7%Universal McCann Interpublic 50531 ex. 713.7%Zenith MediaPublicis502110OptimediaPublicis143212.3%MediacomGroupM/WPP45364310.9%Media DirectionOmnicom40335410.4%StarcomPublicis3832658.8%Y&R/Team (Dpt.Media**)GroupM/WPP3227766.8%MindShareGroupM/WPP2522886.3%Media InsightWPP2319994.9%InitiativeInterpublic 181510104.7%OMDOmnicom171411123.3%Media Investment(Independenta)121012133.0%MPGHavas11913140.5%StarlinkPublicis2213140.5%CaratAegis Media22  100.0%TOTAL 15 agentii 365309  3.3%agentii independente 1210N/A-United Media(Independenta) N/A-COGEP(Independenta) N/A-International Media Shop(Independenta)  * Datele monitorizate nu includ bugetele de media pe Cinema, partial Ziare, partial presa scrisa de nisa, outdoor, Media ambientala, online, new mwdia (sms, MMS), recrutare, direct mail

** Impreuna cu Mediaedge:cia/Partnership

( AdPlayers.ro , Iulian Toma, iulian.toma@adplayers.ro )

Romania, Bucuresti – Paris, iulie 2006. Piata romaneasca a specialistilor de media din publicitate intra „in randul lumii”. Pentru prima data in industria publicitatii autohtone  de dupa 90, piata agentiilor de media este transparenta evaluarilor industriei mondiale de publicitate.

Singura companie de cercetare si evaluare in domeniul agentiilor si retelelor de media din intreaga lume - RECMA  (www.recma.com ), pune degetul pe rana si scoate pe portile de la Paris ale companiei, prima evaluare profesionista a   agentiilor de media  de pe piata romaneasca, cifre care au intrat deja in estimarea globala de media a cercetatorului. Si asta, chiar daca cele 365 milioane EUR masurate in Romania reprezinta aproximativ 1 EUR la fiecare 1000 EUR cheltuiti in publicitatea din intrega lume, masurata de RECMA. 

Valul de ceata de pe cifrele de pe piata agentiilor de media din Romania s-a ridicat si cu sprijinul comandamentelor mondiale ale grupurilor de comunicare, dar si cel al managerilor agentiilor de media din Romania. Ar mai putea fi adaugat, probabil si sprijinul modest oferit de 2 dintre publicatiile autohtone care investigheaza industria de profil, revistele Business Magazin si AdPlayers , cele doua titluri se afla, dealtfel, singurele in lista publicatiilor partenere in Romania ale cercetatorului francez, alaturi de o galerie impresionanta din care mai fac parte celebrele AdvertisingAge si AdWeek.

Raportul, valabil la nivelul lunii Mai 2006, este diponibil incepand din aceasta luna si listeaza 18 agentii de media. Clasamentul contine insa cifrele si estimarile de business ale unui numar de 14 agentii de media din Romania membre ale retelelor de media mondiale si o agentie de media independenta. Pentru 3 dintre agentiile independente listate, nu exista estimari ale cifrelor de afaceri (billings) la nivelul anului 2005 sau estimari ale cheltuielilor de media pe anul in curs.

Clasamentul Agentiilor de Media din Romania

Cele 15 agentii de media previzioneaza pe anul 2006 un total de 365 milioane de EUR, in crestere cu aproximativ 20% fata de anul precedent, estimat la 309 milioane EUR pe baza monitorizarii consumului de media din 2005.

Nota: estimarile sunt actualizate de RECMA continuu, in functie de miscarile conturilor de media din portofoliile agentiilor, urmatorul raport urmand sa fie comunicat in primavara anului 2007.

1. Universal McCann si, cumulat, Zenith Media si Optimedia

Dintr-un total de 18 agentii de media investigate, clasamentul romanesc pe 2006 al celor 15 agentii de media care au furnizat date pentru RECMA este condus de agentia pastorita de Bogdan Enoiu -  Universal McCann, membra a grupului Interpublic. Chiar daca este singura care estimeaza scaderea cifrei de afaceri in acest an, fata de anul trecut cand inregistra 53 milioane EUR, agentia de media condusa si de Mihai Trandafir proiecteaza 50 milioane EUR (13,7% cota de piata ) pe 2006.

Zenith Media – Optimedia ( Publicis)

Locul 2 este „gol”.  La egalitate, pe acelasi loc cu Universal McCann se afla estimarea cumulata a agentiilor membre Publicis, ZenithMedia condusa de Maria Tudor si Optimedia lui Teddy Dumitrescu cu o cota de piata de 13.7% si aceeasi estimare a cifre de afaceri, de 50 milioane de EUR. Agentiile urmeaza, sa fie reunite sub numele ZenithOptimedia,  cel mai probabil pana la sfarsitul lui 2006. Potrivit cifrelor raportate RECMA pentru 2005, cele doua agentii au castigat prima pozitie alaturi de Universal McCann, urcand, cumulat, de la cifrele independente de 21 milioane de EUR pentru Zenith Media (locul 7) si 14 milioane EUR pentru Optimedia (locul 10). Cumularea celor doua „rastoarna” o buna parte a clasamentului pe anul in curs fata de cel din 2005.

3. Mediacom (GroupM, WPP)

In crestere de la 36 milioane EUR inregistrati in 2005, la o cifra de 45 milioane EUR si 12,3% cota de piata, se afla si agentia Mediacom, condusa de „juniorul” Miki Vartosu, parte din reteaua internationala de media GroupM(WPP). Potrivit evaluarilor 2006, Mediacom se situeaza pe pozitia 3, agentia ocupand anul trecut pozitia 2, dupa Universal McCann.

4. Media Direction (Omnicom)

Parte a grupului Omnicom si membra in cadrul grupului BBDO Romania – agentia Media Direction este pozitionata pe pozitia 4, estimand pe 2006 o cifra de 40 milioane de EUR si 10,9% - cota de piata. Condusa de Carmen Lixandru agentia de media din grupul carmuit de Dan Moraru a inregistrat anul trecut, pe baza estimarilor consumului de media, o cifra de 33 milioane de EUR, performanta cu care a reusit sa ocupe locul 3 in clasamentul RECMA .

5. Starcom (Publicis)

Membra a grupului Publicis, agentia de media Starcom condusa de Stefan Iordache si Carmen Chipuc estimeaza in acest an, 38 milioane de EUR (10,4%), cu o crestere a cifrei de afaceri de la 32 milioane EUR, in 2005. Pe baza estimarilor 2006, agentia se afla pe locul 5, in alunecare cu un loc de pe pozitia 4 inregistrata anul trecut, dupa Media Direction.

6. Young&Rubicam (dpt. Media ) si Mediaedge:cia/Partnership (GroupM, WPP)

Tereza Muntean si Nicu Laita, cei care conduc destinele Young&Rubicam (dpt. Media ) si agentiei de media Mediaedge:cia/Partnership (GroupM, WPP), cumuleaza 32 milioane de EUR si 8,8% cota de piata, in crestere de la 27 milioane de EUR in 2005, dar in cadere cu un loc fata de anul precedent, cand se afla dupa agentia Starcom, pe locul 5.

7-8, MindShare, Media Insight (GroupM, WPP)

Cei doi specialisti media din cadrul Ogilvy Group condus de Manuela Necula, agentiile de media MindShare si Media Insight (Group M, WPP) ocupa pozitiile 7 respectiv 8. MindShare vrea sa inregistreaze in acest an 25 milioane de EUR (6.8% din piata), in crestere de la 22 milioane de EUR. Cu cifra pe anul precedent, agentia condusa de Oana Petroff ocupa anul trecut pozitia 6.

Media Insight estimeaza pe 2006 un business de 23 milioane de EUR (6,3% market share) , in  crestere de la 19 milioane EUR. Agentia condusa de Bogdan Prajisteanu vrea sa pastreze aceeasi pozitie 8, in clasament, ocupata anul trecut.

Intr-o evaluare AdPlayers, cele doua agentii din grupul Ogilvy Group cumuleaza in Romania, pe baza estimarilor, 48 milioane EUR.

9. Initiative (Interpublic)

Cea de-a doua agentie membra a grupului Interpublic, agentia Initiative, condusa de Octav Popescu, parte din grupul condus de Veronica Savanciuc, vrea si ea sa pastreze pozitia de anul trecut. Aceasta ocupa pozitia 9, proiectand o cifra de afaceri de 18 milioane de EUR in 2006 (si 4,9%), in crestere de la 15 milioane, anul precedent.

10. OMD (Optimum Media Direction, Omnicom)

Cee de-a doua agentie membra a grupului Omnicom de pe piata Romaneasca, cea condusa de Ruxandra Stefan, vrea in acest an 17 milioane EUR, in crestere de la 14 milioane EUR cat estimeaza anul trecut. OMD ar avea in acest an o cota de piata de 4,7% si s-ar situa pe aceeasi pozitie in clasament cu cea estimata de RECMA, anul trecut.

De notat ca cele doua agentii membre ale grupului Omnicom – Media Direction si OMD, au semnat la inceputul acestui an o intelegere in Romania, pentru a forma un pol puternic de media. Dupa estimarile de business inaintate RECMA pentru 2006, acest pol este estimat de AdPlayers ca reprezinta cel mai mare volum de media de pe piata romaneasca si, cu cele 57 milioane de EUR cumulate, s-ar situa peste volumele apartinand Universal McCann sau cumulate de ZenithMedia si Optimedia, evaluate la 50 milioane EUR, pentru RECMA.

11. Media Investment ( Independenta)

Singura agentie de media independenta de pe piata autohtiona care a inaintat estimari de business la compania de cercetare de pe Sena este Media Investment, agentia condusa de Dan Balotescu si Ovidiu Florea. Agentia este parte a grupul de comunicare autohton The Group, caruia i-au pus bazele Zoltan Szigeti si Mihaela Nicola, la inceputul anului trecut.

Agentia Independenta estimeaza in 2006 o afacere de 12 milioane de EUR si o cota de piata de 3,3%, in crestere cu 2 milioane EUR, de la cei 10 inregistrati anul trecut, in raportarile definitive. Fata de anul precedent, Media Investment ar urma sa urce si o pozitie in clasamentul agentiilor de media, cand, potrivit RECMA, ocupa anul trecut pozitia 12.

12. MPG ( Media Planning Group, Havas)

Adrian Dura si Dinu Teretean estimeaza pentru MPG, in 2006, o cifra de 11 milioane EUR (3% din piata), in crestere cu 2 milioane de EUR fata de 2005 cand inregistra, potrivit datelor definitive, o valoare de 9 milioane EUR.

13.  Starlink, Carat

Desi pozitionata agentie „full service” in Romania, cel de-al doilea specialist media din grupul de carmuit de Ioana Iordache si Stefan Iordache, agentia Starlink condusa de Marcel Straut vrea in acest an 2 milioane de EUR, aceeasi cu cifra estimata ca fiind definitiva, pe anul precedent.

Tot 2 milioane de EUR estimeaza si agentia de media Carat, care face parte din Aegis Media.

Desi nominalizate in clasament, datele referitoare pentru agentiile United Media, COGEP si International Media Shop, nu sunt disponibile.

Clienti din Top 100, in afara Top 100

Unul din criteriile urmarite de RECMA a fost si business-ul atras de agentiile de media din top 100 consumatori de publicitate. Din cele 365 milioane EUR, sunt estimate sa reprezinte cheltuieli de publicitate din TOP 100 de advertiseri bugete insumate la 275 milioane EUR, restul de 34 milioane de EUR urmad sa fie atrasi din alti 170 de clienti locali din afara primilor 100 din topul  anuntatorilor din publicitate.

Bugete si Clienti din afara top 100

Cele mai mari bugete de media din afara Top 100 le-au atras agentiile de media Zenith (8 milioane EUR), Universal McCann (4 milioane EUR), Initiative (3 milioane EUR). Cei mai multi clienti din aceasta categorie i-a avut MindShare (25 de bugete in afara top 100), urmata de ZenithMedia si Intiative (21), Carat (16), Y&R (15) si Universal McCann (14 clienti), chiar daca media pe cont poate ajunge si la cateva zeci de mii de EUR.

Echipe: 309 oameni in 15 agentii ( in 2005)

Un numar de 309 de oameni de media au fost angajati, anul trecut, sa planifice, sa cumpere si sa cheltuiasca bugetele de media din cele 15 agentii de publicitate. Fiecare dintre ei au gestionat, in media, bugete de la 200.000 EUR (Starlink, Carat), la 0,6 – 1 milion EUR / per angajat in cazul marii majoritati ale agentiilor de media. Cele mai mari bugete le-au dus cei de la Universal McCann - 1,6 milioane EUR per angajat,  Y&R/ Team - 2 milioane de EUR si, in cazul Mediacom, chiar 2,5 milioane EUR.

Cea mai numeroasa agentie de media in 2005 a fost Media Direction (40 de angajati), urmata de Universal McCann (33). O echipa importanta ar urma sa aiba si noua companie care va fi formata de echipele ZenithMedia si Optimedia, agentii care insumau, la nivelul anului trecut, un total de 34 de angajati.


PUBLICITATE: