Intarzieri in dezvoltarea psihica si a limbajului, deficit de atentie, hiperactivitate, tulburari de comportament. Efectele negative ale supraexpunerii copiilor la ecrane in pandemie.
Luni, 05 Aprilie 2021

 

Credit. Asociatia pentru Sanatate Mintala a Copilului / Youtube

Specialistii Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului anunta cu ingrijorare o creste cu 34 % a cazurilor de copii cu intarzieri in dezvoltarea psihica si a limbajului, deficit de atentie, hiperactivitate, tulburari de comportament.

AdPlayers. info

Ca urmare a supraexpunerii la ecrane a copiilor cu varste cuprinse intre nastere si 3 ani, in anul de pandemie, specialistii Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului anunta cu ingrijorare o creste cu 34 % a cazurilor de copii cu intarzieri in dezvoltarea psihica si a limbajului, deficit de atentie, hiperactivitate, tulburari de comportament.

Asociatia lanseaza o campanie de constientizare si un film documentar, care explica care sunt semnalele de alarma la care parintii pot reactiona, cum se poate diferentia timpul in fata ecranelor pentru activitati de invatare, de cel care afecteaza dezvoltarea sanatoasa a copiilor.

In pandemie parintii au fost nevoiti sa lucreze foarte mult de acasa, ecranele devenind peste noapte o parte constanta a vietii intregii familii. Ei au mari dificultati in a limita accesul la ecrane al copiilor si s-au trezit dupa un an cu tot felul de probleme de comportament si de dezvoltare a celor mici. Specialistii diferentiaza activitatile cognitive pe care le fac copiii, de genul scoala on-line de restul activitatilor de relaxare in care acestia stau in stare cerebrala alfa in fata ecranelor si devin dependenti de starile acestea, care le afecteaza dezvoltarea.

Copiii cu varste cuprinse intre nastere si 1 an si jumatate se afla in perioada de dezvoltare senzorio – motorie in care specialistii recomanda sa nu stea deloc la ecrane. Intre un an si jumatate pana la 2 ani ei pot sta maximum 30 de minute impreuna cu un adult, care le va explica ce vad pe ecran. Intre 2 si 6 ani ei pot sta pana la o ora in fata ecranelor si dupa aceasta varsta, pana la 12 ani pot ajunge la 2 ore/zi. Problemele care apar la copii in cazul supraexpunerii sunt probleme de somn, de alimentatie, de dezvoltare a limbajului, de dezvoltare cognitiva, de relationare, de atentie, de hiperactivitate, de motivatie si chiar elemente asemanatoare celor din tulburarea de spectru autist.

Specialistii Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului au lansat in anul 2018 un studiu despre consumul excesiv de ecrane si efectele asupra copiilor cu varste mai mici de 4 ani, lucrand de peste 17 ani cu copii care au diagnostice de intarziere in dezvoltarea psihomotrica, intarziere in aparitia si dezvoltarea limbajului, tulburare de opozitie si/sau comportament si mai grav de ADHD sau chiar de elemente asemanatoare cu cele din tulburarea de spectru autist.

“Nu toti copiii care stau in fata ecranelor foarte mult vor ajunge la manifestari de tipul celor din spectrul autist, dar din experienta mea am observat ca in cazul copiilor care au predispozitii genetice pentru aceasta tulburare, daca nu au eliminat la timp ecranele si nu au facut terapie specifica foarte devreme (pana la 2 ani) creierul lor s-a structurat pe acea forma de lipsa de neuro – conectivitate si copilul a “devenit” pana la urma un copil cu autism. De aceea este foarte important ca bebelusii sa nu aiba acces la ecrane atat de devreme si daca au mici sesiuni de expunere de fiecare data sa se compenseze cu experiente naturale, jocuri care il pun in contact direct cu mediul inconjurator.” declara psihologul clinician Marius Zamfir, membru fondator si presedintele Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului.

Copiii cu varste foarte mici, pana in 2 ani care sunt supraexpusi la ecrane (peste 4 – 5 ore pe zi) pot ajunge in cazuri grave la comportamente care se regasesc in manualele de diagnostic la tulburarea de spectru autist. Termenul de Autism virtual a fost si este inca destul de controversat, specialistii Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului folosindu-l generic pentru a diferentia acei copii pe care i-au observant in timp ca se recupereaza mult mai usor, dupa perioade limitate de terapie, dar mai ales de reducere drastica a accesului la ecrane.

Asociatia pentru Sanatate Mintala a Copilului(ASMC) este infiintata din anul 2010, avand ca punct de plecare o alta asociatie specifica copilului cu autism care activeaza inca din 2006. Misiunea ASMC este de a oferii servicii de prevenire, evaluare psihologica complexa de consiliere si de terapie, copiilor si adolescentilor cu probleme de sanatate mintala si parintilor acestora. Grupul tinta este format din copii si adolescenti din sistemul de invatamant de masa, dar si cu probleme de sanatate mintala, precum si familiilor acestora.

Mai multe informatii despre Efectele supraexpunerii copiilor la ecrane Asociatiei pentru Sanatate Mintala a Copilului intgr-un film documentar Youtube

Mai mult in Responsabilitate Sociala, CSR, Educatie, Cercetare, Research


PUBLICITATE: