Expat roman de 20 de ani in marketing si comunicare mondiala Unilever, Wrigley si Nestle. Doina Cocoveanu a trait, profesat si s-a mutat de 26 de ori in Romania, Elvetia, Canada, USA, Italia, UK, Olanda
Luni, 25 Februarie 2019

 

Credit: Doina Cocoveanu 

Si-a inceput cariera acum 20 de ani. Brand Manager, Dero, Unilever in Bucuresti. A trait in sapte tari: Romania, Elvetia, Canada, USA, Italia, UK, Olanda si s-a mutat de 26 de ori pe doua continente - America de Nord si Europa. Aceasta este pe scurt viata unui expat roman de 20 de ani in marketingul si comunicarea mondiala, recunoscut pentru calitatea serviciilor oferite in orice colt al lumii.

AdPlayers. Iulian Toma

Si-a inceput cariera acum 20 de ani. Brand Manager, Dero, Unilever in Bucuresti. A trait in sapte tari Romania, Elvetia, Canada, USA, Italia, UK, Olanda si s-a mutat de 26 de ori pe doua continente - America de Nord si Europa. Aceasta este pe scurt viata unui expat roman, de 20 de ani in marketing si comunicare mondiala, recunoscut pentru calitatea serviciilor oferite in orice colt al lumii. Numele ei este Doina Cocoveanu.

Are dubla cetatenie Romana si Canadiana. Se considera un om pe pamant. Ii plac multe locuri, se identifica partial cu unele culturi si medii, dar nu cu un loc. Spune ca radacinile ei sunt in cer. Crede ca ADN-ul pe care il are este un mix perfect de tot felul de sange european, de la est la vest, de la sud la nord, si de ce nu si un pic de sange evreiesc.

I-ar placea sa transforme experienta acumulata in ultimii 20 de ani, global, pentru dezvoltarea profesionala in domeniul de marketing din Romania.

„Mi-ar place acum sa tranform experienta pe care am acumulat-o international in ultimii 20 de ani in a sustine dezvoltarea profesionala in domeniul de marketing din Romania, prin articole si training-uri, career coaching, si consultanta de business si marketing pentru companiile din Romania.”, spune expatul roman, de 20 de ani, pe doua continente.  

„Tot ce trebuie sa faca cei care sunt interesati este sa imi scrie, despre ce si-ar dori sa le scriu, aici, in AdPlayers. O pot face direct pe adresa doina.cocoveanu@gmail.com sau interactionand pe profilul de pe Linkedin."

Daca pentru o parte din seniorii industriei de marketing si comunicare din Romania, Doina Cocoveanu este cunoscuta din interactiunea cu brandurile locale sau globale, AdPlayers s-a interesat si a vorbit cine este expatul roman, de 20 de ani in marketingul si comunicarea mondiala, care a castigat doua premii Gold Lion la Cannes si „Marketer of the Year” in Canada.

 „Cred ca mama m-a nascut mergand” Doina Cocoveanu.

20 de ani de viata de expat roman in marketingul si comunicarea mondiala. 

„Cred ca mama m-a nascut mergand. 😊 Imi place sa calatoresc si sa ma mut. Poate ca traind intr-o societate inchisa, cum a fost Romania comunista mi-a exacerbat dorinta de calatorie, poate ca doar m-am nascut asa” spune, zambind, Doina Cacoveanu pentru AdPlayers.

„Visul meu a fost si este sa descopar locuri noi, oameni noi, sa invat despre culturile lor, sa incerc sa traiesc si sa ma adaptez intr-un un mediu nou mereu. Am o curiozitate mare si ma plictisesc repede. Am trait doar pe 2 continente pana acum, America de Nord si Europa, in 7 tari (Romania, Elvetia, Canada, USA, Italia, UK, Olanda), si m-am mutat de 26 de ori.  Am batut recordul insa in Europa unde am schimbat 4 tari in 3 ani. Un pic cam obositor. Am schimbat si vreo 10 joburi „in the pursuit of my dream and my career”.

Prieteni, in toata lumea: Din India, in America de Sud sau Nord, Europa si Orientul Apropiat si Mijlociu

„Mi-am facut prieteni in toata lumea. Am fost invitata la nunti si botezuri din India pana in America de Sud si de Nord, bineinteles inclusiv Europa si Orientul Apropiat si Mijlociu,  si am cu cine sa discut si sa rad in orice loc din lume. Acum vreo 10 ani am facut inconjurul pamantului, intr-un an, in timp ce mi-am pastrat si jobul, si am continuat cariera” spune Doina Cocoveanu.

„Jobul si cariera m-au ajutat sa-mi implinesc visul de a calatori si a trai in diferite locuri din lume. De aceea mi-am ales o companie multinationala ca Unilever, cu care sa ma pot muta prin lume, dar nu e singura.”

Cand te decizi sa traiesti intr-un loc conteza enorm, mai ales cand ai o familie

„E drept ca am facut mofturi la joburi si la locatie. Pentru mine locatia este si a fost foarte importanta. Ca si in imobiliare. Mi-am ales unde sa locuiesc si sa lucrez. Cand calatoresti nu conteaza prea mult calitatea vietii, dar cand te decizi sa traiesti intr-un loc conteza enorm, mai ales cand ai o familie” isi motiveaza expertul roman in marketing si comunicare „mofturile” in alegerea locului unde trebuia sa profeseze.  

Copil International. ”Dar are o problema de apartenenta, la fel ca si mine”

Familia a dat culoare nu doar alegerilor. „Ah, povestea cu famila e un pic diferita...Pentru familie poate fi foarte greu si „taxing” aceasta continua mutare, mai ales daca si partenerul/partenera are o cariera. Am reusit insa in final sa ne descurcam. Copilul e international, dar are o problema de apartenenta, la fel ca si mine, dar pentru mine nu e o problema, e un still de viata, pe care il imbratisez cu bucurie. „


Italia i-a placut cel mai mult.

„Ce tara mi-a placut cel mai mult? Italia. Stiu, un raspuns conformist si foarte predictibil. Canada a fost tara perfecta sa cresc copilul, Olanda e tara perfecta in momentul asta al vietii. Depinde de stadiul din viata, de cariera, de geopolitica si de economie. Am plecat din Londra cu cateva luni inainte de votul de Brexit, iar in Canada nu a fost recesiune in 2008.” 😊

Spune ca radacinile ei sunt in cer. „Un mix perfect de tot felul de sange european, de la est la vest, de la sud la nord, si de ce nu si un pic de sange evreiesc”

„Cine sunt, carei tari apartin, ce raspund la intrebarea de unde esti? Am dubla cetatenie Romana si Canadiana. Ma consider un om pe pamant, imi plac multe locuri, ma identific partial cu unele culturi si medii, dar nu cu un loc. Eu spun ca radacinile mele sunt in cer. Mi-am facut si DNA-ul care e un mix perfect de tot felul de sange european, de la est la vest, de la sud la nord si, de ce nu, si un pic de sange evreiesc.

„Intrebarea de unde esti apare mult in Europa, mai putin in Nord America, dar totusi. Ce raspund: sunt Roman, si atunci multi oameni, mai ales in Europa de Vest se sperie, sau sunt Canadian si atunci inseamna ca nu sunt nimic si ca-mi ascund identitatea”” explica Doina Cocoveanu problema apartenentei la o nationalitate, in marketingul din lume.”

„Backlash-ul impotriva romanilor e ceva cu care m-am obisnuit greu in Italia si UK, mai ales dupa experienta Canadiana, unde romanii erau priviti foarte bine, pentru ca erau super selectati (studii superioare, bani, familie, etc)”continua ea.

„In Europa romanii au mancat lebedele prin Austria si nu numai, au ucis, violat si furat in Italia, Spania si cersesc acum prin Londra. Da, stiu, cum definesti a fi roman, si care e diferenta intre un Roman si un Roma? Pe mine m-a intrebat seful meu din Londra si i-am dat sa citeasca Wikipedia. Si-a cerut scuze, dar, asta e viata unui roman expat.”

Expat roman de 20 de ani in marketingul si comunicarea mondiala. Doina Cocoveanu. 

Doina Cocoveanu si-a inceput cariera in lumea de corporatie, acum 20 de ani, ca Brand Manager pe Dero, la Unilever in Bucuresti. Spune ca a avut norocul sa fie promovata de 3 ori in 2 ani, si a ajuns la pozitia de Marketing Manager, South Central Europe, pe categoria de detergenti. Atunci s-a hotarat sa plece din tara si sa emigreze in Canada. A reusit sa isi continue acolo cariera in Unilever, in categoria Detergenti si Produse de curatat casa.

Ca orice multinationala, spune Doina Cocoveanu, Unilever te muta la 2-3 ani intr-o alta tara daca te considera talentat, sau te da afara. Nu sunt prea multe optiuni. Ea a vrut din motive personale, legate de familie, sa traiasca in Canada mai mult decat 2 ani, si atunci a plecat din Unilever, pentru ca locatia era mai importanta in acel punct al vietii sale.

A avut norocul sa fie Manager de inovatie pe Nescafe si Nespresso la Nestle. Cand Unilever i-a oferit un rol regional pe America de Nord, locat in Toronto, s-a  intors la corporatia care a catapultat-o din Romania.

Din 2008, Marketing Manager, Wrigley pentru Excel, Extra si Orbit

In 2008, cand Unilever a vrut din nou sa o promoveze in Europa, a plecat din nou la Wrigley. De aceasta data, ca Marketing Manager, pe categoria chewing gum – Excel, Extra si Orbit.


In 2012 se intoarce in Europa. Director Global, pentru Unilever, la Milano, ulterior la Londra.

Intr-un final, in 2012, a acceptat sa se reintoarca in Europa ca Director Global, pentru Unilever, la Milano. Un an mai tarziu a trebuit sa se mute la Londra. Unilever decisese atunci sa inchida biroul global din Italia. Trei ani mai tarziu, accepta o promovare the Director Global si Regional pe Hellmann’s.

Majoritatea carierei mele a fost in marketing in categorii pornind de la detergenti, la produse personale, la food, bauturi, si dulciuri” spune Doina cocoveanu, pentru AdPlayers. „Cativa ani an lucrat si in vanzari, mai precis Shopper and Category insights pentru Wal-Mart Nord America”.

De la 100.000 de euro la un business global de 1 Miliard de euro.

„Am plecat de la un rol care raspundea de un revenue de 100,000 de euro si un buget de 10,000 de euro si am ajuns sa raspund global de un business de peste 1 miliard de euro, cu un buget the peste 200. de milioane de euro ” spune Doina Cocoveanu. „De-a lungul carierei am dezvoltat strategie, inovatie, comunicare, new business development, dar si oameni, care sunt cel mai important asset al unei companii.”

A iubit brandurile pentru care a lucrat. Cele mai dragi: Dero, Cif si Lysoform

„Am iubit si crescut toate brandurile pe care am lucrat, dar cele mai dragi imi raman: Dero, Cif si Lysoform, unde am avut cea mai mare libertate sa fac ce cred eu ca este mai bine pentru business si pentru brand si care mi-au adus cele mai mari succese in cariera. Bineinteles ca sunt mandra ca am lucrat pe Dove, Ponds, Nescafe si Hellmann’s, dar mi se pare ca impactul pe care il poti avea pe un brand gigant e mai mic si mai putin personal”, explica Doina Cocoveanu.

Sa faci ce iti place. Asa a castigat 2 premii Gold Lion la Cannes si „Marketer of the Year”, Canada

„Pentru mine cel mai important lucru in cariera este sa fac ce imi place mai mult si ceea ce am facut sa fie recunoscut in si in afara companiei. Am primit doua premii Gold Lion la Cannes, am fost numita Marketer of the Year in Canada de 2 ori, am primit premii la Unilever, Wrigley pentru cea mai buna campanie de comunicare de foarte multe ori, dar am fost numita de Unilever in topul celor mai buni leaderi globali”.

Ar putea scrie mai multe povesti, dar s-a oprit aici, „for now”, spune Doina. I-ar placea sa transforme experienta acumulata in ultimii 20 de ani, global, pentru dezvoltarea profesionala in domeniul de marketing din Romania.

„Mi-ar place acum sa tranform experienta pe care am acumulat-o international in ultimii 20 de ani in a sustine dezvoltarea profesionala in domeniul de marketing din Romania, prin articole si training-uri, career coaching, sau consultanta de business si marketing pentru companiile din Romania.”, spune expatul roman, de 20 de ani, pe doua continente.  

"Tot ce trebuie sa faca cei care sunt interesati este sa imi scrie, despre ce si-ar dori sa le scriu, aici, in AdPlayers. O pot face direct pe adresa
doina.cocoveanu@gmail.com sau interactionand cu ei pe profilul de pe Linkedin.

Cateva exemple de comunicare, pe care Doina Cocoveanu le-a dezvoltat in ultimii ani.


Global digital campaign: Hellmann's Grilltopia (using a celebrity) - Media cost 4x lower versus a TV campaign with same results on awareness - Best Digital Unilever Campaign 2017

Credit: Hellmanns's Youtube 


Global Campaign: "Moms into Heroes" (just couple of examples, out of over 20 TVCs I have produced, for various products and markets). Production cost 10x cheaper than previous TVCs - Best Unilever Campaign 2015

Credit: Unilever / Italy / Youtube : https://www.youtube.com/watch?v=OA3PcLFlhMA

Indonesia: https://www.youtube.com/watch?v=646S6Vabqbg


Global Campaign Excel Gum - emotional repositioning - rolled out globally - Best Wrigley Campaign 2009

Credit: Wrigley, Orbit, Romania

Canada:  https://www.
youtube.com/watch?v=FddAU-oe2cU

Australia: https://www.youtube.com/watch?v=iG-9FoFhkPI

Romania: https://www.youtube.com/watch?v=pQBlDuDbFB0

Poland: https://www.youtube.com/watch?v=qFpUQruVyM4


Vim Campaign: "Prison Visitor" - Gold Lion at Cannes 2006

https://www.youtube.com/watch?v=Rj5EefKHwxg


Mai mult in AdPlayers REPORT, Business, Oameni, 


PUBLICITATE: