Doar 43% dintre romani merg la medicul dermatolog, comparativ cu 80% in 2016. Fundatia pentru Sanatatea Pielii si Reveal Marketing Research au cercetat perceptia romanilor despre cancerul de piele
Luni, 01 August 2022

Realizat in parteneriat cu Dr. Leventer Centre, Eau Thermale Avene, MagnaPharm Marketing and Sales, MPR Agency, studiul ”Perceptia romanilor si nivelul de cunostinte despre cancerul de piele”, a fost realizat de Reveal Marketing Research, in luna iunie, la solicitarea Fundatiei pentru Sanatatea Pielii.

AdPlayers. info

Studiu: Romanii sunt informati despre cancerul de piele, dar nu obisnuiesc sa mearga la medicul dermatolog

Realizat in parteneriat cu Dr. Leventer Centre, Eau Thermale Avene, MagnaPharm Marketing and Sales, MPR Agency, studiul ”Perceptia romanilor si nivelul de cunostinte despre cancerul de piele” a fost realizat de Reveal Marketing Research, in luna iunie, la solicitarea Fundatiei pentru Sanatatea Pielii.

Rezultatele cercetarii subliniaza o evolutie ingrijoratoare in ceea ce priveste interesul romanilor pentru sanatatea lor: desi sunt mai bine informati si, la nivel declarativ au devenit mai preocupati de sanatatea lor in contextul pandemiei, in practica lucrurile stau complet diferit.

Rezultatele primului studiu de perceptie realizat de Fundatia pentru Sanatatea Pielii in 2016 aratau ca doar jumatate dintre romani stiau de existenta mai multor forme de cancer de piele, iar foarte putini reuseau sa le si identifice. Campaniile de constientizare asupra sanatatii pielii din ultimii ani au facut ca romanii sa fie mult mai bine informati astfel ca, in iunie 2022, 92% spuneau ca au auzit de cancerul de piele. Din pacate, insa, cand vine vorba de pus in practica, toate informatiile asimilate nu sunt aplicate in viata de zi cu zi.

Rezultatele studiului arata ca doar 43% dintre romani obisnuiesc sa mearga la medicul dermatolog, fata de 80% in 2016. Astfel, constatam ca numerele s-au injumatatit, in conditiile in care unul din trei cancere diagnosticate la nivel mondial este un cancer de piele, iar studiile recente indica o evolutie periculoasa a incidentei, care ar urma sa creasca pana in anul 2040 cu aproape 50%, ca urmare a expunerii la soare pe parcursul vietii.

,,Ne-am dorit reluarea acestui studiu de perceptie pentru a afla daca in ultimii ani s-a produs o crestere a nivelului de constientizare a romanilor legat de pericolul cancerului de piele. Rezultatele vin sa confirme ceea ce din pacate vedem tot mai des in ultima perioada: desi sunt mai bine informati, pacientii nu fac controale regulate si ajung tarziu la medic, atunci cand primele semne ale pielii au devenit deja leziuni in evolutie grava. Acest lucru a fost amplificat si de perioada pandemiei, in care oamenii au avut acces restrictionat la serviciile medicale, iar increderea in personalul medical a scazut”, a declarat Dr. Mihaela Leventer, Presedinte al Fundatiei pentru Sanatatea Pielii.

Atitudinea generala fata de sanatate

Daca in anul 2016, 87% dintre romani auzisera de cancerul de piele, in 2022 procentul a crescut la 92%. Cand vine vorba de sanatatea pielii, cei mai bine informati sunt maturii (98%), persoanele cu copii (96%), femeile si persoanele care locuiesc in mediul urban. De altfel, din rezultatele studiului, putem schita si profilul pacientului responsabil: acesta este o femeie matura din mediul urban, bine informata si care are grija si de ceilalti membri ai familiei, atat in ceea ce priveste informarea si recunoasterea semnelor, cat si atunci cand este necesara vizita la medic.

64% dintre tinerii din segmentul de varsta 18-24 de ani nu pot numi tipuri de cancer de piele

In randul tinerilor cu varste cuprinse intre 18-24 de ani se observa un comportament atipic. 64% dintre acestia nu pot numi tipuri de cancer de piele, iar putinele informatii pe care le detin nu sunt cele corecte. Astfel, 27% considera in mod eronat ca femeile sunt cele mai predispuse la cancer de piele, iar 29% dintre tineri considera ca persoanele cu varsta cuprinsa intre 30 si 50 de ani sunt mai expuse la cancerul de piele. Cu toate acestea, studiul arata ca acestia sunt mult mai responsabili cand vine vorba de actiuni de preventie si sunt mai precauti decat restul populatiei atunci cand vine vorba de expunerea la factori care pot creste riscul de cancer de piele in contextul pandemic.

De partea cealalta, in randul populatiei generale, se observa un nivel mai scazut decat in 2016 al interesului pentru verificarea corpului si pentru efectuarea unui control la medicul de familie, generalist sau dermatolog. Astfel, 53% dintre respondenti afirma ca sunt la fel de preocupati de problemele de sanatate ca si inainte de pandemie, iar 42% din totalul esantionului se declara mai preocupati de sanatate si problemele care ar putea aparea in contextul actual de pandemie, mentionand faptul ca au constientizat pericolele la care suntem expusi – diversi virusuri si bacterii. Cu toate acestea, doar 4 din 10 respondenti afirma ca isi verifica pielea de pe intregul corp (39%) si alunitele (36%) cel putin odata pe luna.

Romanii nu recunosc toate semnele cancerului de piele

Comparativ cu studiul precedent, in 2022, 65% dintre cei intervievati pot denumi tipurile de cancer, fata de doar 45% in 2016, iar cea mai mare crestere este inregistrata in cazul notorietatii melanomului. Astfel, 7 din 10 respondenti au auzit de melanom, iar 64% dintre cei care au auzit de melanom considera ca se poate vindeca daca este depistat la timp – cu 6% mai putin decat la evaluarea din 2016.

Fata de studiul din 2016, numarul persoanelor care recunosc carcinomul ca fiind un cancer de piele a crescut cu 16%. Astfel, raportat la intreaga populatie, 24.7% dintre romanii cu varsta cuprinsa intre 18 si 65 de ani stiu ce este carcinomul, iar 21.3% stiu ce este si il considera vindecabil, daca este depistat la timp.

Carcinomul este in continuare alaturat cu imaginea unei alunite nou aparute, aceasta fiind cel mai des mentionata in descrierea manifestarilor. Doar 30% dintre romani pot sa recunoasca si alte manifestari: „o leziune care nu se vindeca”, „o buba/pata rosie fisurata” sau „o pata colorata aspra la atingere”.

 „Unul din trei cancere diagnosticate la nivel mondial este un cancer de piele”, a spus Dr. Mihaela Leventer, Presedinte al Fundatiei pentru Sanatatea Pielii.

41% dintre romani considera ca persoanele cu pielea deschisa la culoare si culoarea ochilor deschisa care se ard si nu se bronzeaza sunt mai expuse la cancerul de piele. In realitate insa, melanomul, cea mai agresiva forma de cancer cutanat, nu tine cont de culoarea pielii si nici de varsta.

„Unul din trei cancere diagnosticate la nivel mondial este un cancer de piele, iar studiile recente indica o evolutie accentuata a incidentei, care ar putea creste la aproape 50% pana in anul 2040. Principala cauza o reprezinta expunerea necontrolata la soare pe parcursul vietii – doar 5 arsuri la varsta copilariei pot creste riscul de cancer cutanat cu 75%. Daca pe piele sunt alunite sau alte leziuni, ele trebuie sa fie controlate de catre medicul dermatolog, care poate identifica si trata rapid si corect orice afectiune”, a completat Dr. Mihaela Leventer, Presedinte al Fundatiei pentru Sanatatea Pielii.

Rezultatele prezentate sunt bazate pe un studiu cantitativ la nivel national cu un esantion de 1.216 persoane cu varste intre 18-65 ani, realizat de Reveal Marketing Research, in luna iunie 2022. Studiul a fost realizat prin metodologia CAWI (chestionare autoaplicate online), iar rezultatele au o eroare maxima de esantionare de +/- 2,83%.

Fundatia pentru Sanatatea Pielii a fost infiintata in 2016, cu scopul de a produce o schimbare in modul in care pacientii si medicii deopotriva, se raporteaza la problemele dermatologice, pornind de la autoexaminarea corecta a pielii si pana la informarea pacientilor si pregatirea medicilor in oferirea celei mai bune solutii terapeutice, in special pentru carcinomul cutanat, cea mai raspandita forma de cancer de piele. De-a lungul timpului, Fundatia a realizat proiecte care au urmarit informarea si cresterea constientizarii populatiei in privinta cancerului cutanat. De asemenea, a organizat activitati menite sa pregateasca specialistii sa raspunda corect si in conformitate cu bunele practici la problemele dermatologice.

Autorii cercetarii

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 14 ani companii din Romania si Europa.

Partenerii - Eau Thermale Avene si MagnaPharm Marketing and Sales

Cu o experienta in industria farmaceutica de peste 25 de ani, MagnaPharm Marketing and Sales ofera servicii integrate de marketing, promovare medicala si in farmacii, comercializare/distributie, reglementare si acces pe piata din Romania pentru un portofoliu de parteneri reputabili din industria farmaceutica. Portofoliul MagnaPharm Marketing and Sales de produse include medicamente eliberate cu prescriptie medicala, medicamente biologice, inovative sau generice, medicamente de tipul substantelor de contrast, medicamente eliberate fara prescriptie medicala, dispozitive medicale, suplimente alimentare si alimente cu destinatie medicala speciala, produse dermato-cosmetice.

Brandul Eau Thermale Avène, parte a grupului francez Pierre Fabre, este reprezentat in Romania de 27 de ani de catre MagnaPharm Marketing and Sales. Brandul Eau Thermale Avène, este un brand Pierre Fabre Dermo-Cosmétique care a obtinut cel mai inalt nivel al criteriului de referinta For Life pentru abordarea CSR (scor de 81,5). De mai bine de 30 de ani, echipele au fost conduse de o singura prioritate colectiva – sa formuleze produse dermo-cosmetice de ingrijire a pielii de calitate, eficiente, sigure si bine tolerate.

MPR Agency

Cu o experienta de zece ani in domeniul comunicarii medicale, MPR Agency este de cinci ani partener exclusiv Global Health Marketing & Communications, cel mai mare grup independent de agentii specializate in marketing in sanatate la nivel mondial, cu prezenta in peste 60 de tari.

Cu o integrare profunda de know how in promovarea online, MPR Agency dezvolta campanii si concepte inovative atat pentru clinici si spitale din Romania, cat si pentru companii farmaceutice, companii de healthtech, biotehnologie sau startup-uri medicale. Punand preventia medicala pe primul loc, anual, MPR Agency aloca pro bono 10% din timpul de productie al agentiei unui ONG din domeniul sanatatii.

Mai mult in Cercetare, Research, Responsabilitate Sociala


PUBLICITATE: