Anxietatile in crestere ii determina pe romani sa aleaga locuri de munca care le confera siguranta si stabilitate. Reveal Marketing Research
Miercuri, 28 Februarie 2024

Potrivit autorilor cercetarii, scopul principal al studiului a fost de a intelege nevoile emergente si in continua schimbare ale angajatilor din categoria blue collar (cei care lucreaza in domenii fizice sau manuale) si grey collar (cei care imbina elemente ale muncii manuale cu cele de birou).

AdPlayers. info

In cadrul conferintei ReSource by OLX Locuri de Munca, s-a lansat cel mai recent studiu ce evalueaza dinamica pietei muncii din ultimul an, realizat de Reveal Marketing Research in parteneriat cu platforma de recrutare OLX Locuri de Munca.

Potrivit autorilor cercetarii, scopul principal al studiului a fost de a intelege nevoile emergente si in continua schimbare ale angajatilor din categoria blue collar (cei care lucreaza in domenii fizice sau manuale) si grey collar (cei care imbina elemente ale muncii manuale cu cele de birou).

Concluziile

Topul asteptarilor candidatilor legate de locul de munca actual sau viitor include: cresterea salariala (54%), beneficiile suplimentare motivante (33%) si echilibrul intre serviciu-viata personala (33%).

Principalele provocari ale candidatilor in procesul de cautare a unui nou loc de munca sunt gasirea oportunitatilor potrivite (58%), increderea in angajator (46%) si procesul dificil de aplicare si selectie (33%).

63% dintre angajatii blue/ grey collar au luat in considerare posibilitatea de a lucra in strainatate, in special tinerii intre 18-24 ani (76%).

Pe fondul anxietatilor in crestere, asteptarile angajatilor de la un loc de munca sunt definite de notiunile de siguranta, incredere si seriozitate

Conform rezultatelor studiului realizat de Reveal Marketing Research, pentru 45% dintre respondenti, evenimentele majore, precum pandemia Covid-19, au influentat negativ asteptarile si preferintelor referitoare la locurile de munca.

Astfel ca, aspecte precum securitatea locului de munca (33%), echilibrul dintre viata personala si cea profesionala (31%) sau cresterea importantei beneficiilor de sanatate (30%) au fost efectele cel mai des mentionate ale acestor evenimente. La o privire mai atenta, observam ca beneficiile de sanatate si siguranta la locul de munca sunt importante intr-o masura semnificativ mai mare pentru 42% dintre reprezentantii Generatiei Baby Boomer (peste 58 ani).

"Cresterea asteptarilor salariale este unul dintre aspectele cele mai vizibile in ultimii ani, fapt ce a amplificat si mobilitatea profesionala. Daca in trecut, se punea mai mult accentul pe pregatirea si instruirea profesionala, acum prioritatea principala este obtinerea unui salariu mai mare. Acest aspect poate fi atribuit cresterii costurilor de trai si unei constientizari mai mari a valorii angajatilor pe piata muncii. Asadar, pe fondul anxietatilor in crestere, asteptarile si nevoile angajatilor din categoria blue/ grey collar de la un loc de munca sunt in prezent definite de notiunile de siguranta, incredere si seriozitate" a spus Marius Luican, CEO, Reveal Marketing Research.

Asteptari intre 3.001 si 4.000 RON (28%) sau intre 4.001 si 5.000 RON (25%)

In ceea ce priveste asteptarile salariale, in prezent, majoritatea lucratorilor din zonele blue si grey collar se asteapta la un salariu lunar cuprins intre 3001 si 4000 RON (28%) sau intre 4001 si 5000 RON (25%) atunci cand incep sa caute un nou loc de munca.

Mobilitatea profesionala este influentata in primul rand de dorinta de a obtine venituri mai mari (61%) si reflecta nevoia generala a oamenilor de schimbare si avansare profesionala

70% dintre romani isi schimba locul de munca la mai mult de 3 ani. Ca tendinta, cei din Generatia Z (18-24 ani), isi cauta mai frecvent locuri de munca la mai putin de 2 ani (27% vs. 13% total esantion)

Beneficii percepute la schimbarea locului de munca

Principalele beneficii percepute ale schimbarii frecvente a locurilor de munca sunt: cresterea salariului si alte beneficii oferite de angajator (61%), oportunitatile de dezvoltare profesionala (44%) si imbunatatirea abilitatilor profesionale (38%). In ceea ce priveste provocarile in procesul de cautare a unui nou loc de munca, gasirea oportunitatilor potrivite (58%), increderea in companie/ angajator (46%) si procesul dificil de aplicare si selectie (33%) sunt cele mai des mentionate bariere.

In plus, specialistii in HR tin sa evidentieze faptul ca in randul angajatilor blue/ grey collar exista o tendinta in crestere de a-si cauta locuri de munca sezoniere in industrii cu cerere fluctuanta a fortei de munca (ex. constructii, turism, agricultura sau alte servicii sezoniere), iar in timpul sezonului rece cauta mai degraba locuri de munca ce le ofera o mai mare stabilitate.

Indreptandu-ne atentia catre aspectele care influenteaza decizia de a nu schimba locul de munca, stabilitatea locului de munca (85%) si beneficiile pe termen lung, cum ar fi maririle salariale, bonusurile etc. (84%) sunt factorii cheie  care ii determina pe angajati sa ramana la actualul loc de munca.

Munca in strainatate, oportunitate de catre 3 din 5 angajati blue/ grey collar

63% dintre respondenti au luat in considerare posibilitatea de a lucra in strainatate sau de a se muta in alta tara in cautarea unui loc de munca, avand in vedere atractia pentru salarii mai mari (42%), stabilitatea economica (30%) si conditiile de munca mai bune (29%). Datele studiului releva faptul ca tinerii cu varste cuprinse intre 18-24 ani (Generatia Z) sunt cei mai deschisi in a lua in considerare posibilitatea de a lucra in strainatate (76%).

Motivatia de a-si cauta un loc de munca in strainatate pentru a obtine venituri mai mari este mai puternica (47%)  in cazul reprezentantilor Generatiei Y (28-46 ani).

Site-urile de job-uri (67%) si recomandarile din partea cunoscutilor raman cel mai des utilizate canale de recrutare pentru a gasi un loc de munca potrivit

Canalele de recrutare cel mai des utilizate de angajati pentru a gasi un loc de munca potrivit sunt site-urile de joburi (67%), recomandarile din partea cunoscutilor (60%), site-urile angajatorilor (57%) si platformele de social media – Facebook, LinkedIn etc. (56%).

Principalele motivatii pentru care lucratorii blue/ grey collar utilizeaza frecvent aceste canale de recrutare constau in: accesul facil si rapid la informatiile necesare despre locurile de munca (72%) si diversitatea oportunitatilor de angajare (63%). In contrast, principalele bariere sunt reprezentate de lipsa de incredere in eficacitatea canelelor (62%) si lipsa de familiaritate cu aceste metode de recrutare (57%).

Potrivit specialistilor in HR, site-urile de recrutare sunt apreciate in primul rand pentru profesionalism si simplitate, in timp ce recomandarile contureaza o imagine mai clara si transparenta asupra unui potential nou loc de munca.

In timpul procesului de recrutare, angajatii isi pierd adesea interesul daca oferta salariala este sub nivelul asteptarilor (73%), in special in randul reprezentantilor Generatiei X (47-58 ani), cu un procent de 79%. De asemenea, interesul poate scadea si daca cerintele job-ului sunt considerate excesive sau nerealiste (48%).

Metodologie:

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada octombrie-noiembrie 2023 si cuprinde doua componente: etapa calitativa  – 16 interviuri in profunzime cu specialisti in HR si etapa cantitativa – esantion reprezentantiv national pentru universul persoanelor cu varsta 18+, angajati/persoane care cauta un loc de munca, din categoria blue/grey collar, fara studii superioare. Marimea esantionului a fost de 1406 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1 % la un nivel de incredere de 95%.

Reveal Market Resources este un hub de date ce cuprinde studii gratuite date publicitatii, cu scopul de a sustine piata de marketing si comunicare din Romania.

Reveal Marketing Research

Reveal Marketing Research este o companie de cercetare de piata full-service, specializata in marketing research, studii sociologice, customer insight, business strategy, market development. Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 15 ani companii din Romania si alte tari din Europa.

Platforma de recrutare OLX Locuri de Munca

OLX Locuri de munca este platforma de recrutare online preferata de sectorul candidatilor blue si grey collar, avand peste 570.000 de anunturi de angajare publicate pe parcursul anului 2023. Este locul unde candidatii si angajatorii din toata tara se intalnesc, una dintre cele mai tranzitate platforme de recrutare in sectorul de blue si grey collar. Peste 128.000 de companii au recrutat in anul 2023, alegand platforma OLX Locuri de Munca. 

 Mai mult in Cercetare, Research, Digital, Recrutare


PUBLICITATE: