Aici sunt pierderile dumneavoastra. Urmeaza statia Publicitatea Interzisa.
Marti, 26 Ianuarie 2016
 
Publicitate Interzisa la Piata Unirii 1. Ianuarie 2016.
sursa foto: facebook

adplayers. Iulian Toma

Romania. Bucuresti. 2016. Capitala europeana cu Metrou. Nu si publicitate europeana la Metrou. In Capitala Romaniei, Metrorex ne imbie si la inceput de 2016 cu aceleasi panouri goale, dupa aproape un an de experienta de a interzice comenzi de publicitate zilnic!

Mai mult sau mai putin vremelnici, conducatorii si juristii regiei ingroapa la fel de zilnic banii calatorilor de la metrou care nu vor mai recupera niciodata milioane de euro pierdute din nepriceperea administrarii serviciilor de reclama. Desi n-ai zice ca nu-s priceputi. Cel putin dupa cate luni rezista conducatorii regiei pana la avansari in CNADR. Daca ne uitam dupa lunile in care rezista pana sunt invitatii la instantele de judecata, asta e o alta mancare de peste. Cand si daca vor fi recuperate si pierderile din publicitate vreodata – asta nu stie nimeni.


Publicitate Interzisa la Piata Unirii 2. Ianuarie 2016.
sursa foto: facebook

Din estimarile adplayers, Metroul pierde milioane de euro din publicitate prin interzicerea comenzilor de decorare a panourilor altadata reglementate in spatele unui contract castigat in urma unei licitatii publice. Concurs si contract public, cunoscut de toata piata, cu anexe si avize de investitii aprobate de conducatorii Metrorex. Poate ca 57 din 100 de euro castigati din parteneriatul in publicitate nu inseamna mare lucru nici pentru un calator de rand. Dar cand vorbim nu de 100 de euro ci de milioane de euro pierdute, pe fondul peretilor si tavanelor degradate, incep sa-ti incolteasca intrebari. Te intrebi, cum se intreaba omul in orice casa: Cand vom putea sa reparam?

Cate lucruri se puteau face in statiile de metrou care stau sa cada. Cat de bun era milionul acela de euro din publicitate. Se gandeste cineva la asta? Ce sa mai vorbim de milioane. De 3, 4 sau 5 milioane – dimensiunea reala la care se ridica pierderile din publicitate din spatele opririi contractului de publicitate cu Spectacular, intr-un proiect ca Metroul bucurestean?

Trenul a trecut. Astepti urmatorul tren. Panourile sunt goale. N-ai la ce sa privesti? Stai si te uiti pe pereti si pe tavane. Apa si namolul se impletesc pe peretii de la Piata Romana ca intr-un film de groaza. Nu este singura statie. Sunt zeci ca Piata Romana. Nimeni nu a mai bagat niciun leu sa repare acolo unde curge apa. Cu ochii la privelistea lacustra nici n-ai remarcat cand ai pierdut trenul. Asa e si cu publicitatea. A trecut. Ai pierdut-o. Doar comenzile viitoare mai conteaza. Si inca nu stim daca maine nu va fi o noua zi diferita. Cel putin astazi. 



Publicitate Interzisa la Politehnica. Ianuarie 2016.
sursa foto: facebook

Nava fara ierarhie.


In Marina Militara, pe o nava cu zeci sau peste 100 de marinari, chiar si un fir de apa la “motoarele” navei, fara sa stii de unde vine sau daca poate fi evacuat la timp cu pompele de santina, insemna riscul de scufundare a navei. Asta face din marinarii motoristi de pe nava primii salvatori ai vasului. Dupa comandandul navei, comandantul de la “Motoare”, sau “Sala Masinilor” cum i se mai spune, este prima persoana in ierarhie. Nu si la Metrou unde “nava”, cu zeci pana la sute de mii de pasageri pe luna intr-o statie ca Piata Unirii sau Universitate, nu are nicio ierarhie. Milioanele de oameni privesc zilnic cum apa se impleteste cu namolul de pe pereti si nu zic nimic. Calatorul mai raspunde la un telefon, se mai uita pe Internet si asteapta ujrmatorul tren. Omul nu realizeaza pericolul caderii tencuielii in cap.

Daca pe o nava fiecare marinar stie clar la ce comenzi raspunde fiecare, la Metrorex nimeni nu raspunde la comezile din publicitate. Iar nava se scufunda in fiecare zi cu milioanele de euro pierdute. Milioane de euro care nu vor fi recuperate niciodata. Cine sa raspunda? Cei care ii numesc politic pe conducatori. Insa cati conducatori politici raspund azi pentru pierderi? Oamenii mor cu zile din vina conducatorilor politici, iar ei nu dau nici macar un pas inapoi. Unul singur.


Publicitate Interzisa la Universitate. Ianuarie 2016.
sursa foto: facebook

E drept ca nici la Metrou nu sunt anulate toate comenzile de la toti clientii, dar interzicerea campaniilor se intampla in marea lor majoritate. Cele pe panouri - toate.  “Norocosii” care inca mai decoreaza cate un proiect special de publicitate sunt lasati sa mai roada cate un os de cateva mii. Numai ca, pentru “boier”, acest lucru este doar un fel de a arata la toti cainii ca "stapanul" are ce arunca de mancare la necuvantatoare.

Boierul nostru nu convinge insa si ciobanii cunoscatori ai turmei, care stiu cine le-a fost cainele credincios ce i-a aparat turma de oi vreme de 4 ani, iar acum nici nu mai este primit in curte. Chiar daca foamea il omoara, cainele credincios nu se ingramadeste dupa un os cu gloata. El stie ca nu este primit, dar asteapta sa fie chemat de stapan. Asta in timp ce boierul nostru pare ca a uitat ca si-a dat afara din ograda taman cainele credincios, care i-a pazit turma de milioane de euroi.

Comenzi aprobate? Praf in ochi.

Comenzile de la metroul de azi sunt praf in ochi. Asta e, pe scurt, toata publicitatea derulata la Metrou de aproape un an de zile. Cu 3 - 5 proiecte speciale si de pe niste panouri foste Betacons din care Euromedia mai lasa niste firfirei in conturile Regiei de Exploatare a Metroului. Sau firfiLei. Daca ar fi oferit nu neaparat milioanele de euro pierdute prin interzicerea comenzilor Spectacular, ci macar 700.000 de euro pe an, oricare dintre companiile care deruleaza astazi publicitatea la Metrou ar fi castigat licitatia. Insa nu a fost asa.

Niciunul dintre concurentii de acum patru ani nu a zis ca poate aduce volumul minim garantat de compania care a castigat licitatia, dar care astazi este oprita sa mai deruleze campanii pe panourile in care a investit bani. O investitie "sechestrata" de Metrorex, care a autorizat panourile, si-a incasat banii 4 ani de zile. Potrivit unor surse adplayers in cunostinta de cauza, Metrorex ar vrea astazi sa oblige clientii de la care a luat bani pe panouri 3 x 12 m sa ii oblige sa revina la vechile dimensiuni de panouri, mult mai mici. 

Unii s-au “riscat”, au zis ca “da” si au castigat licitatia. Si a asa a facut. Au adus insa nu 700.000 de euro cat presuspunea minimul garantat din contract, ci milioane de euro. Acelasi contract in baza caruia Metroul refuza orice comanda de publicitate noua venita de aproape un an de zile.

Contractul cu publicitatea de pe panouri nu este singurul blocaj la Metrou. Un alt contract important, cel pentru publicitatea pe coloanele din statii, care pana acum un an si jumatate erau la randul lor decorate si aduceau de la zeci de de mii la alte sute de mii de euro pentru sindicatul lucratorilor de la Metrou, Sindomet, reprezinta o alta pierdere notabila. De data aceasta, vorbim insa de pierderi directe pentru angajatii de la Metrou, care pierd si ei din aceasta poveste. Asadar, conducatorii vremelnici de la Metrorex si-au pus in cap nu doar calatorii pentru care nu mai fac nimic sa repare statiile, ci si  proprii angajati care muncesc pentru siguranta si confortul zilnic al calatorilor.

Mai mult in OOH, Publicitatea OOH, “Urmeaza statia Publicitatea Interzisa”.


PUBLICITATE: