6 din 10 romani admit ca deciziile de consum si cumparare le sunt influentate de cei apropiati. Reveal Marketing Research.
Vineri, 25 August 2023


Timp liber. Principalele activitati sunt plimbarile in parc (66%), cumparaturile (63%), mersul in vizita (55%) si iesirile in oras in locatii Horeca (40%). 4 din 10 romani resimt in prezent schimbari ale comportamentelor si obiceiurilor lor sociale, pe care le atribuie perioadei Covid-19

AdPlayers. info

Reveal Marketing Research si-a propus sa descopere in cel mai recent studiu de piata cum se raporteaza romanii la relatiile cu apropiatii, care este rolul acestora in modelarea diferitelor aspecte ale vietii si dezvoltarii unui individ si felul in care relatiile interpersonale influenteaza comportamentele si modelele de consum din viata de zi cu zi.

Importanta relatiilor cu apropiatii si activitati de timp liber ale romanilor

Relatiile cu apropiatii echilibreaza o paleta variata de nevoi din viata individului, contribuind in mare masura la bunastarea fizica si emotionala. Conform datelor studiului Reveal Marketing Research constatam ca principalele sentimente pe care romanii le asociaza cu apropiatii din vietile lor sunt iubire (61%), respect (57%), bucurie (56%) si siguranta (50%).

Ca tendinta generala, generatia Z (18-24 ani) asociaza in mai mare masura sentimentele de inspiratie (30% vs. 21% total esantion) si de presiune (15% vs. 9% total esantion) cand se raporteaza la relatiile cu apropiatii, acestia fiind intr-o etapa activa de cautare si dezvoltare a identitatii personale.

Una dintre principalele caracteristici ale omului e aceea de a fi o fiinta sociala, acesta desfasurandu-si multe dintre activitati alaturi de alti oameni. Daca ne referim la timpul liber al romanilor, acesta este petrecut de obicei in compania apropiatilor (62%), in special in cazul tinerilor intre 25-34 ani (70%), in timp ce 26% declara ca petrec timpul liber in egala masura singuri si in compania celorlalti, iar 12% mai degraba singuri. De asemenea, dupa cum am observat din relatarile respondentilor multe dintre aceste interactiuni sociale implica adesea activitati de consum in comun.

Asadar, plimbarile in parc (66%), preferate in special de femei (72% vs. 61% barbati), cumparaturile (63%), mersul in vizita (55%) si iesitul in oras la terase, restaurante, cafenele etc. (40%) sunt principalele modalitati de petrecere a timpului liber in afara casei. Alte activitati, mentionate in mai  mica masura, sunt mersul la cinema (26%) sau activitatile sportive/ mersul la sala (23%).

In oras, romanii aleg sa manance pizza (61%) si bauturile racoritoare sau non-alcoolice (58%)

Urmarind obiceiurile de consum ale romanilor atunci cand ies in oras (terasa, restaurant etc.), observam ca, bauturile reprezinta principala categorie de produse consumata, iesitul in oras fiind asociat in principal cu ideea de socializare, relaxare, de a sta la un ”pahar de vorba”.

Indreptandu-ne atentia catre procente, bauturile racoritoare sau non-alcoolice sunt preferate de 58% dintre romani, acestea fiind urmate de cafea (55%) si de bauturile alcoolice (45%), cele din urma fiind preferate intr-o masura semnificativ mai mare de barbati (56% vs. 35% femei). Daca ne referim la mancare, pizza este preferata romanilor (61%), urmata de mancarea gatita traditionala sau internationala (41%), fast food (39%) si desert (39%).

In spatele acestor alegeri stau trei motivatii principale, cei mai multi alegand ce sa consume din impuls/ pofta (28%), din obisnuinta/ gusturi preferate (27%) sau din dorinta de a experimenta/ de a incerca ceva nou (25%). Observam tendinte diferite, femeile comanda mai degraba din impuls/ pofta (34% vs. 22% barbatii), persoanele mature peste 55 ani prefera gusturile preferate/ cu care sunt obisnuiti (32% vs. 27% total esantion), iar persoanele cu veniturile cele mai mari (peste 4500 RON) sunt cele mai deschise in a incerca gusturi noi (35% vs. 25%).

Mai mult decat atat, 2 din 10 romani declara ca aleg ce sa consume in functie de ceea ce consuma cei cu care sunt in oras, barbatii fiind mai predispusi sa fie influentati de alegerile si parerile celorlalti (23% vs. 14% in cazul femeilor).

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: ”Rezultatele studiului releva in primul rand o puternica componenta emotionala asociata iesitului in diferite locatii Horeca, consumul de diferite mancaruri sau bauturi realizandu-se de obicei intr-un cadru social, impreuna cu alte persoane. Fie ca vorbim despre rasfatul simturilor, placerea gusturilor preferate sau despre satisfacerea unor nevoi mai degraba functionale, cum ar fi potolirea foamei sau setei intr-un anumit moment al zilei, iesirile in oras sunt in principal despre confortul si bunastarea momentelor petrecute cu ceilalti si o ocazie perfecta de conectare cu acestia.”

Vizita. Dovada importantei pe care romanii o acorda persoanelor care conteaza in vietile lor

Daca ne referim la activitatile preferate atunci cand timpul liber este petrecut acasa, in topul preferintelor regasim treburile casnice (65%) – in special in cazul femeilor (72% vs. 57%), vizionarea de filme/ seriale (62%) si petrecerea timpului pe site-urile de socializare (60%). Alte tendinte sunt reprezentate de faptul ca femeile investesc semnificativ mai mult timp decat barbatii in ritualuri de ingrijire personala acasa (46% vs. 27%), in timp ce barbatii se informeaza in mai mare masura despre subiectele de interes (52% vs. 44% femei).

Conform rezultatelor studiului Reveal Marketing Research, mersul in vizita este una dintre principalele activitati preferate de romani in timpul liber (55%). In cadrul acestor vizite, romanii obisnuiesc de cele mai multe ori sa socializeze, sa poarte conversatii (78%), sa pregateasca masa (57%) si sa consume diferite bauturi alcoolice sau non-alcoolice (45%).

Mersul in vizita are o semnificatie profunda, mai ales in contextul relatiilor cu apropiatii, intrucat actul de a vizita fizic pe cineva demonstreaza legatura  puternica dintre indivizi si dorinta acestora de a „valoriza relatia”, investind timp si share-uind unul dintre cele mai personale spatii – propria casa. Asa cum o demonstreaza si datele, aceste vizite reprezinta oportunitatea perfecta de a socializa cu cei dragi intr-un mediu confortabil si familiar, iar in general, mersul in vizita este despre conexiuni interpersonale puternice si de durata.

Aruncand o privire la categoriile de varsta, observam ca tinerii intre 18-24 ani obisnuiesc in mai mare masura sa se joace diverse jocuri de societate sau jocuri video (35% vs. 24% total esantion), in timp ce tinerii intre 25-34 ani prefera mai degraba sa asculte muzica (51% vs. 39% total esantion) sau sa comande mancare online (31% vs. 25% total esantion).

Marius Luican, CEO al Reveal Marketing Research: ”Era de asteptat sa existe o redefinire a obiceiurilor de consum in contextul Covid-19 si ca o parte dintre aceste comportamente sa ramana integrate in rutina din prezent a indivizilor. Acesta este si cazul serviciilor de tip ”food delivery” care acum se bucura de o mai mare deschidere din partea consumatorilor. Potrivit datelor, tinerii intre 25-34 ani sunt cei care se diferentiaza printr-o frecventa de utilizare mai mare comparativ cu restul segmentelor de varsta, acestia reprezentand una dintre principalele categorii de consum in societatea moderna, in special daca ne referim la activitati de divertisment si relaxare.”

4 din 10 romani resimt in prezent schimbari ale comportamentelor si obiceiurilor lor sociale, pe care le atribuie perioadei Covid-19

57% dintre romani declara ca obiceiurile si activitatile lor au revenit in totalitate la vechea normalitate de dinainte de pandemie.  O treime dintre romani (33%) declara ca observa schimbari ale obiceiurilor si rutinei lor, in special tinerii intre 18-34 ani (42%), in timp ce pentru 7% pandemia a schimbat in mare masura obiceiurile de consum.

Pandemia a accelerat adoptarea muncii la distanta si a determinat o reevaluare a modalitatilor de petrecere a timpul liber (ex. hobby-uri pentru acasa, socializarea virtuala, cumparaturi online etc.), iar aceste schimbari ce au adus atat oportunitati, cat si provocari, subliniaza nevoia de flexibilitate, adaptabilitate si focusul pe activitati de relaxare noi ce au ca scop cresterea bunastarii personale.

Comparativ cu perioada de dinaintea pandemiei, in prezent, romanii petrec mai mult timp acasa (26%), cumpara mai putine haine (20%), gatesc mai des acasa (18%) si sunt mai preocupati de sanatate – sport, miscare, dieta mai sanatoasa (13%).

Alte schimbari mentionate sunt frecventa mai mare a comenzilor online (11%), vizite mai dese la apropiati (11%), stabilirea unor relatii mai stranse cu cei dragi (11%), diversitatea activitatilor de recreere pentru a recupera timpul din pandemie (10%) si incidenta crescuta a apelurilor video (10%).

6 din 10 romani admit ca deciziile de consum si cumparare le sunt influentate de parerile celor apropiati

58% dintre romani considera ca sunt influentati de apropiatii lor atunci cand hotarasc cum, cand si de unde cumpara diferite produse, marci sau servicii, in timp ce 42% declara ca au preferinte clar stabilite si ca ceilalti ii pot influenta in foarte mica masura. De remarcat faptul ca reprezentantii generatiei Z (18-24 ani) sunt cei care consiera in mai mare masura ca alegerile le sunt influentate de ceilalti (83%).

Daca ne referim la categoriile de produse si servicii, grupul de egali are cea mai mare influenta in ceea ce priveste alegerea calatoriilor/ modalitatea de petrecere a concediilor (42%) si in alegerea alimentelor si bauturilor (33%).

In functie de gen, observam ca barbatii sunt mai usor influentabili comparativ cu femeile, cand vine vorba de imbracaminte si incaltaminte (34% vs. 24% femei), mancare si bautura (38% vs. 30% femei) sau mobila si decoratiuni (34% vs. 25% femei).

O alta tendinta este reprezentata de faptul ca cei cu veniturile cele mai mari (peste 4500 RON) se declara cei mai influentati de apropiati in alegerile lor de zi cu zi, deoarece posibilitatile lor financiare le permite un consum mai mare, iar indivizii isi pot ajusta, constient sau inconstient, diferite alegeri pentru a se alinia cu preferintele si dorintele celor apropiati lor.

Cine sunt persoanele apropiate in care au cea mai mare incredere romanii?

Cei mai multi dintre romani au cea mai mare incredere in parinti (74%), partenerul de viata (73%), copii (63%), prieteni apropiati (58%) si nasi (46%). La polul opus, observam ca scorurile cele mai mici au fost inregistrate de colegii de serviciu (35%), cunostinte (30%) si vecini (28%).

Parerea celor apropiati influenteaza in mare si foarte mare masura deciziile romanilor atunci cand se hotarasc sa isi cumpere o casa (44%), cand iau decizii majore pentru viata lor (43%) – in special in cazul tinerilor cu varste intre 18-24 ani (54%) sau cand stabilesc ce destinatii sa aleaga pentru vacante (42%). Pe de alta parte, felul in care aleg sa se imbrace este cel mai putin influentat aspect de catre parerile celorlalti (33%).

Metodologie:

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 24-28 iulie 2023 pe un esantion reprezentantiv pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet, din mediul urban. Marimea esantionului a fost de 1002 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare este +/-3.1 % la un nivel de incredere de 95%. Studiul a inclus si o abordare exploratorie calitativa prin intermediul a 6 interviuri in profunzime, ce presupun o analiza amanuntita a motivatiilor, comportamentelor si obiceiurilor consumatorilor.

Cu o expertiza in peste 20 de industrii, Reveal Marketing Research crede ca cercetarea de piata reprezinta baza deciziilor corecte si a pozitionarii brandurilor. Solutiile calitative si cantitative ajuta de 15 ani companii din Romania si alte tari din Europa.

Mai mult in Cercetare, Research, Timp Liber, Retail

 


PUBLICITATE: