6 din 10 mileniali romani folosesc aplicatii financiare populare pentru gestionarea banilor. Studiu Revolut, de Reveal Marketing Research.
Marti, 09 August 2022

 

Consumatorii cauta diverse modalitati de a-si reduce cheltuielile invizibile, de a gasi oferte avantajoase atat pentru cumparaturile zilnice, cat si pentru achizitii mai scumpe (bunuri de folosinta indelungata sau calatorii) sau pentru a gestiona mai bine intr-un singur loc tot ceea ce tine de cheltuielile recurente sau ocazionale.

AdPlayers. Info

Revolut in colaborare cu Reveal Marketing Research a realizat un studiu prin care a dorit sa afle care este perceptia romanilor in legatura cu aplicatiile financiare si solutiile digitale de management al banilor, in ce masura acestia considera ca ii ajuta sa-si mentina controlul asupra banilor si sa fie mai responsabili cu finantele personale.

Produsele financiare digitale sunt din ce in ce mai atractive, deoarece simplifica viata de zi cu zi si 1 din 3 respondenti declara ca ar fi interesati sa obtina conturi de economii si carduri de credit prin intermediul unei platforme digitale in anul urmator.

62% dintre respondenti folosesc des aplicatii de gestionare a banilor pe parcursul unei saptamani, in timp ce 35% din populatie considera ca acestea sunt utile pentru a-si imbunatati situatia financiara si, intr-o masura mai mare, utilizatorii fintech (43%) fata de non-utilizatori (28%).

6 din 10 romani folosesc solutii fintech pentru ca acestea sunt mai ieftine (58%) si mai rapide (57%) decat serviciile traditionale, oferind in acelasi timp fiabilitate si securitate (37%).

Fintech-ul, un domeniu cu o rata de adoptie in crestere accelerata, in randul romanilor

Chiar daca fintech-ul este un sector financiar relativ tanar, cel mai recent sondaj solicitat de Revolut si realizat de Reveal Marketing Research a aratat ca 78% dintre romani au auzit de solutii fintech sau de aplicatii financiare, iar 47% dintre acestia le folosesc in prezent.

Daca aruncam o privire mai atenta asupra rezultatelor, observam ca notorietatea solutiilor fintech si adoptia acestora sunt mai mari in randul barbatilor, al segmentului de varsta 25 – 44 de ani, si printre cei cu studii superioare, decat in cazul restului esantionului. Cand vine vorba de comportamentul de utilizare, Milenialii – sub 35 de ani. – apeleaza la portofelele digitale oferite de aplicatiile financiare intr-un grad semnificativ mai mare (56%).

In ceea ce priveste brand-urile din aceasta piata, Revolut este aplicatia fintech cu cea mai larga si mai loiala comunitate din Romania, aproape 80% dintre utilizatorii fintech fiind clienti Revolut si aproape jumatate dintre acestia utilizand aplicatia timp de cel putin 1 an (48%).

Perceptia despre aplicatiile financiare: solutii care sustin o viata echilibrata intr-o lume imprevizibila

Intr-un context marcat impredictibilitate, romanii sunt mai responsabili cand vine vorba de gestionarea finantelor personale. 33% dintre respondenti au in plan sa deschida conturi de economii prin intermediul unei platforme digitale in anul urmator, pentru a adauga un plus de confort in viata lor de zi cu zi. Datorita transparentei, vitezei si usurintei de acces la bani in orice moment, in orice loc, produsele de economisire sunt, de departe, pe primul loc la toate categoriile de varsta, cand vine vorba de planificarea produselor financiare care urmeaza sa fie adaugate la solutiile fintech deja folosite. In special femeile (33,5%) intentioneaza sa apeleze la aplicatii financiare pentru a economisi si Milenialii (25-34 de ani, cu 37,2%).

Pe de alta parte, o alta treime din populatie intentioneaza cel putin sa isi mentina stilul de viata actual, iar pentru asta romanii sunt dispusi sa apeleze fie la un card de credit prin intermediul unei platforme digitale (27%) sau la credite de nevoi personale (20%). Cel mai ridicat nivel de interes fata de creditele pentru nevoi personale se remarca in randul utilizatorilor de aplicatii financiare din categoria de varsta 45-55 de ani (22,8%).

In cazul tinerilor romani de 18-24 de ani, investitia in criptomonede (28%) sau in bursa (17%) devine o perspectiva din ce in ce mai atractiva fata de esantionul total (16% si, respectiv, 12%). Produsele legate de siguranta si preventie, cum ar fi asigurarile de sanatate, asigurarile de viata si pensiile private, sunt mai putin atractive pentru GenZers (sub 24 de ani).

Interesul pentru aceste categorii creste odata cu varsta, atingand varful la categoria 45-55 de ani. Este o tendinta normala care nu a fost schimbata dramatic de pandemie sau inflatie. De asemenea, de la segmentul de peste 55 de ani, interesul scade, mai ales pentru pensia privata, deoarece este prea tarziu sa inceapa sa economiseasca intr-un astfel de produs. In schimb, cardurile de credit sunt unul dintre produsele pe care aceasta categorie intentioneaza sa le adauge portofoliului de instrumente financiare in viitor (27%).

Membrii generatiei Z manifesta de departe cel mai mare interes fata de criptomonede, in timp ce barbatii tind sa fie cu 50%-100% mai interesati decat femeile in activele cu risc, cum ar fi cripto si tranzactionarea pe bursa. Decalajul se mareste pe masura ce creste si perceptia in privinta capitalului expus riscului, iar cel mai mare decalaj se inregistreaza in privinta intentiei de a investi in criptomonede (21,5% dintre toti respondentii barbati sunt interesati de cripto, fata de 11,5% dintre femei).

Interesul in crestere al generatiilor tinere fata de criptomonede este evidentiat si de datele Revolut (anonimizate si agregate). La sfarsitul lunii iulie 2021, numarul utilizatorilor interesati de cripto, in segmentul 18-24 ani, era cu 78% mai mare fata de sfarsitul lunii iulie 2021. In termeni de crestere, categoria lor a fost urmata de generatia „parintilor”, 45-54 ani cu +57%, in aceeasi perioada. Tendinta a fost sustinuta si de initiativele de educarea a publicului in legatura cu criptomonedele, cum ar fi „Learn and Earn”, o serie de cursuri incluse in special in aplicatia Revolut pentru a imbogati cunostintele clientilor despre criptomonede si tehnologia blockchain. Cursurile vor continua.

Utilizarea frecventa a aplicatiilor de gestionare a banilor. Noua „normalitate” post-pandemie

62% dintre respondenti folosesc deseori aplicatii de gestionare a banilor (internet banking/aplicatii mobile banking), pe parcursul unei saptamani, in timp ce 35% dintre cei chestionati considera ca acestea sunt foarte utile pentru imbunatatirea situatiei lor financiare. Ambele afirmatii anterioare au fost vizibile intr-o masura mai mare in cazul utilizatorilor fintech vs. non-utilizatori, inregistrand diferente de peste 15% intre segmente.

Cand vine vorba despre modul in care romanii se raporteaza la solutiile digitale si la aplicatiile financiare pentru a-si rezolva problemele uzuale legate de gestionarea banilor, studiul a scos in evidenta un pattern in comportamentul si perceptia romanilor, bazat pe segmentarea generationala. Astfel, in timp ce frecventa de utilizare este mai mare pentru cei mai tineri de 45 de ani (66%), cei peste 45 de ani considera intr-o masura mai mare ca fintech-ul este foarte util pentru a-si pastra echilibrul financiar (39%).

Serviciile fintech sunt evaluate ca fiind mai ieftine (58%) si mai rapide (57%)

Principalele motivatii care explica utilizarea in crestere a fintech-ului sunt strans legate de experienta eficienta din punct de vedere al costurilor si fara probleme pe care o ofera clientilor sai. Astfel, serviciile fintech sunt evaluate ca fiind mai ieftine (58%) si mai rapide (57%) decat serviciile financiare traditionale, oferind in acelasi timp fiabilitate si securitate (37%).

In ceea ce priveste motivele pentru care aleg sa foloseasca solutii fintech in locul serviciilor bancare traditionale, datele arata ca barbatii tind sa fie mai orientati spre costuri, in timp ce femeile acorda mai multa importanta timpului castigat. De asemenea, s-a putut observa ca pentru cei peste 55 de ani, fiabilitatea si securitatea oferite de aceste solutii sunt importante intr-o masura semnificativ mai mare.

Metodologie: Studiul Reveal Marketing Research s-a desfasurat online in perioada 24-28.06.2022 pe un esantion reprezentativ pentru universul persoanelor cu varsta 18+, utilizatori de internet. Marimea esantionului a fost de 1256 respondenti, iar eroarea maxima de esantionare pentru targetul general este +/-2,8% la un nivel de incredere de 95%.

Mai mult in Cercetare, Research, Servicii Financiare


PUBLICITATE: