13.000 de convorbiri telefonice inregistrate la Telefonul Varstnicului in 2022. Varstnicii nu au acces la informatii esentiale
Joi, 12 Ianuarie 2023

 

Topul nevoilor seniorilor - 2.500 de apelati unici/noi la Telefonul Varstnicului pentru indrumare si consiliere. 59% din apelanti locuiesc singuri, iar 50% sunt din mediul rural sau orase mici.Accesul la informatii si sprijinul practic - primele dintre nevoile exprimate

AddPlayers. Info

In 2022, Telefonul Varstnicului, singura linie telefonica nationala gratuita dedicata seniorilor, operata de Fundatia Regala Margareta a Romaniei, a inregistrat 13.001 de convorbiri telefonice cu 2.485 de seniori care au beneficiat de informare, consiliere, indrumare, sprijin material sau emotional. Din totalul apelantilor, 50% provin din mediul rural si din orase mici, 32% au intre 70 si 80 de ani, iar 59% au declarat ca locuiesc singuri.

Continua imbatranire. Cifre ingrijoratoare despre populatia Romaniei

Populatia Romaniei numara 3,72 milioane de varstnici (65+), reprezentand 19,2% din populatie, potrivit datelor provizorii ale recensamantului realizat in Romania, runda 2021.

Romania se confrunta cu o imbatranire rapida a populatiei. Se preconizeaza ca, pana in anul 2050, persoanele varstnice vor reprezenta aproape o treime din populatia Romaniei (27,7%), iar ponderea persoanelor in varsta de peste 80 de ani va creste de la nivelul actual de 4,8% la 8,5%, potrivit analizei recente realizate de catre Ministerului Muncii si Solidaritatii Sociale. Acest lucru se intampla in contextul soldului negativ al migratiei externe, al ratelor scazute de natalitate si al cresterii sperantei de viata.

Harta a serviciilor sociale si un centru de consiliere pentru persoanele varstnice

Infiintat in urma cu 7 ani, ca raspuns la problema imbatranirii populatiei, serviciul social Telefonul Varstnicului cartografiaza nevoile cu care se confrunta seniorii Romaniei pe baza solicitarilor exprimate de cei peste 15.000 de apelanti unici, beneficiari ai programului, proveniti din toate colturile tarii. Apasati de griji, temeri, lipsuri materiale, sanatate precara, singuratate, marginalizare, seniorii suna la numarul gratuit 0800 460 001 pentru a gasi ascultare, consolare, indrumare, consiliere sociala, consiliere psihologica, dar si ajutor practic si material.

In anul 2022, la Telefonul Varstnicului a raspuns cu suflet o echipa formata din 4 asistenti sociali full-time, 15 voluntari implicati in reapelare saptamanala si 5 voluntari psihologi, pentru a oferi solutii la problemele existentiale ale varstei a treia.

Pe primul loc in topul motivelor de apelare a liniei telefonice este obtinerea de informatii practice, utile si de incredere, care nu sunt accesibile tuturor seniorilor. Incapacitatea seniorilor de a se informa prin mijloace moderne, de a se adapta la societatea comunicationala tot mai avansata din punct de vedere tehnologic, dar si fenomenele sociale de izolare, marginalizare si discriminare ale varstnicilor, precum si migratia familiilor tinere din ultimii ani, sunt o cauza principala. 1.047 de seniori au solicitat informatii si contacte relevante pentru situatiile particulare, oferite de echipa specializata de asistenti sociali a liniei telefonic, care opereaza cu o baza de date ce contine peste 450 de institutii de stat sau private cu servicii specifice pentru seniori. In acest context, Telefonul Varstnicului a constituit pentru seniori o sursa de informatii actualizate, obtinute facil si gratuit.

In 2022, nevoia de ingrijire si sprijin practic la domiciliu a revenit pe locul 2 in topul apelurilor. In Romania exista o proportie semnificativa de persoane in varsta, in special de peste 80 de ani, care necesita servicii specializate pe termen lung, precum  ingrijire personala, asistenta medicala, menaj la domiciliu, sprijin in procurarea cumparaturilor sau a medicamentelor.

Pentru 695 dintre apelanti, Telefonul Varstnicului a furnizat informatii despre serviciile functionale, referinte despre camine pentru varstnici si proceduri de institutionalizare si resursele disponibile in comunitate, precum si recomandari privind institutii care ofera ingrijiri medicale specializate la domiciliu. In conditiile unei finantari publice insuficiente si a unui numar redus de servicii acreditate, inegal distribuite intre mediul rural si urban, accesul persoanelor varstnice la servicii sociale si medicale este inca deficitar.

Pe locul trei in topul apelurilor varstnicilor au fost solicitarile de sprijin financiar si material. Aproximativ 613.000 de pensionari in varsta aveau la finele anului trecut o pensie sub 1.111 de lei, ceea ce inseamna un venit sub valoarea nivelului minim de trai decent, conform datelor Casei Nationale de Pensii Publice, preluate de CNPV. La Telefonul Varstnicului, au fost inregistrate 546 de astfel de solicitari, seniorii fiind indrumati spre servicii de asistenta sociala din comunitate, operate de DGAS-uri sau ONG-uri, pentru a beneficia de un ajutor particularizat si constant. De asemenea, Fundatia a solutionat o parte a cazurilor, venind in sprijinul seniorilor ce se confrunta cu conditii precare de viata prin tichete sociale, materiale igienico-sanitare si bunuri de necesitate.

130 dintre seniorii care au sunat pentru prima data la Telefonul Varstnicului in 2022 au fost in cautarea unui sprijin emotional, confruntandu-se cu singuratatea, provocari sociale actuale sau personale. Apelantii au fost indrumati catre ONG-uri cu servicii specializate din comunitatea lor. Un numar de 275 de seniori au beneficiat de consiliere psihologica si sprijin emotional prin apelare saptamanala, din partea asistentilor sociali, voluntarilor si psihologilor din echipa Fundatiei.


Sentimentul de inutilitate ii copleseste pe multi dintre varstnicii care au oportunitati reduse de participare sociala dupa pensionare. Pentru 100 de seniori care au exprimat nevoia de a fi activi, Telefonul Varstnicului a informat despre actiuni de voluntariat in comunitate, precum Centrele Generatii, si a incurajat inscrierea la activitatile organizate in cluburile de seniori regasite preponderent in mediul urban. Relationarea si socializarea sunt posibile si prin participarea la TeleCluburile Seniorilor, unde acestia au ocazia sa socializeze si sa discute cu alti seniori pe teme de interes comune, moderate de un asistent social sau un voluntar.

La Telefonul Varstnicului seniorii primesc informatii punctuale, practice si actualizate si gasesc solutii la problemele diverse cu care se confrunta. Apelurile se pot face la 0800 460 001, de luni pana vineri intre orele 08.00 – 20.00 si sambata intre 08:00 – 16:00.

Telefonul Varstnicului este un proiect social finantat in 2022 de Fundatia Vodafone Romania, C.N. Loteria Romana, Johnson & Johnson Romania (Janssen Romania), S.C. Johnson Wax.

Mai mult in Responsabilitate Sociala, CSR


PUBLICITATE: